احتياجات التطوير المهني لمعلمات الكيمياء في ضوء المعايير المهنيّة التخصصيّة لمعلمي الكيمياء في منطقة تبوك

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحثة دكتوراه، كلية التربية جامعة الملك سعود، المملكة العربية السعودية

المستخلص

هدف البحث إلى التعرّف على احتياجات التطوير المهني لدى معلمات الكيمياء في ضوء المعايير المهنيّة التخصصيّة في منطقة تبوك، وتضمن مجتمع البحث وعينته جميع معلمات الكيمياء في منطقة تبوك، وبلغ عددهم (119) معلمة، استجاب منهن لأداة البحث (72) معلمة وقد تم جمع البيانات من خلال استبانة اعدت على المعايير المهنيّة التخصصيّة لمعلمي الكيمياء ومؤشراتها، حسب الوثيقة الصادرة من هيئة التقويم والتعليم 2020. وتوصلت الدراسة إلى ان احتياج التطوير المهني لمعلمات الكيمياء في المجال العلمي والتربوي كبيرة.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The professional development needs of chemistry teachers in light of the specialized professional standards for chemistry teachers in the Tabuk region.

المؤلف [English]

  • Layla saad albalawi
المستخلص [English]

research is to identify the professional development needs of chemistry teachers in the light of specialized professional standards in the Tabuk region. The research community and its sample included all female chemistry teachers in the Tabuk region, and they numbered (119) female teachers, of whom (72) responded to the research tool. During a questionnaire prepared on the specialized professional standards for chemistry teachers and their indicators, according to the document issued by the Evaluation and Education Authority 2020. The study concluded that the need for professional development for chemistry teachers in the scientific and educational field is great.
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Professional Development
  • Professional Standards
  • Chemistry