واقع مشاركة المشرفين التربويين في رسم السياسات التربوية في منطقه عسير

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحثة ماجستير في التربية، تخصص السياسات التربوية، كلية التربية، جامعة الملك خالد

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على واقع الإشراف التربوي في للأبعاد التالية (المشاركة في الإعداد والتخطيط لرسم السياسات التربوية، المشاركة في تنفيذ القرارات، المتابعة والتقييم لتنفيذ السياسات) في منطقة عسير، وإلى التعرف على التحديات التي تعيق مشاركة المشرفين التربويين في المشاركة في رسم السياسات التربوية بمنطقة عسير، واعتمدت على استخدام المنهج الوصفي التحليلي كونه المنهج الأكثر ملائمة للدراسة الحالية،  وتكون مجتمع الدراسة يتكون مجتمع الدراسة من المشرفين التربويين في المكاتب التالية (مكتب تعليم أبها – مكتب تعليم خميس مشيط – مكتب تعليم أحد رفيدة- مشرفين تربويين في إدارة تعليم عسير) في منطقه عسير، وبلغ حجم العينة 210 مفردة، واستخدمت الاستبانة أداة لهذه الدراسة، وأسفرت النتائج إلى: أن مشاركة المشرفين التربويين في الإعداد والتخطيط لرسم السياسات التربوية في منطقة عسير كان مرتفعاً، وأن مشاركة المشرفين التربويين في المتابعة والتقييم لتنفيذ السياسات التربوية في منطقة عسير كان مرتفعاً، وأن مشاركة المشرفين التربويين في رسم السياسات التربوية في منطقة عسير تواجهها عدد من التحديات، منها مركزية اتخاذ القرار، وضعف التواصل مع الجهات العليا، فضلا عن وجود أنماط إدارية في بيئة العمل تعيق المشاركة، إلى جانب ضعف التعاون بين الزملاء في بيئة العمل، وغياب الدور التوجيهي بأهمية المشاركة في رسم السياسة التعليمية، وأيضا غياب المتابعة من قبل القيادات العليا لقيام المشرفين بدورهم في رسم السياسات التعليمية، فيما يعتبر غياب الحوافز سواء ماديه أو معنوية من أبرز التحديات التي تعيق مشاركة المشرفين في رسم السياسات التعليمية.
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The reality of the participation of educational supervisors in drawing up educational policies in the Asir region

المؤلف [English]

  • MAHA AWDHAH ALI THAMIR
المستخلص [English]

The current study aimed to identify the reality of educational supervision in the following dimensions (participation in preparation and planning for drawing up educational policies, participation in the implementation of decisions, follow-up and evaluation of the implementation of policies) in the Asir region, and to identify the challenges that hinder the participation of educational supervisors in participating in the formulation of educational policies. The study community consists of educational supervisors in the following offices (Abha Education Office - Khamis Mushait Education Office - Uhud Rafaida Education Office - educational supervisors in the Asir Education Department) In the Asir region, the sample size was 210 individuals, and the questionnaire was used as a tool for this study, and the results resulted in: that the participation of educational supervisors in preparing and planning for the formulation of educational policies in the Asir region was high, and that the participation of educational supervisors in the follow-up and evaluation of the implementation of educational policies in the Asir region was high, and that the participation of educational supervisors in formulating educational policies in the Asir region faces a number of challenges, including the centralization of The decision, weak communication with higher authorities, as well as the presence of administrative patterns in the work environment that hinder participation, in addition to weak cooperation between colleagues in the work environment, and the absence of a guiding role in the importance of participation in the formulation of educational policy, as well as the absence of follow-up by senior leaders for supervisors to play their role In formulating educational policies, the absence of incentives, whether material or moral, is one of the main challenges that hinder the participation of supervisors in formulating educational policies.
 
 
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: educational supervisors
  • educational policies
  • work environment