تقويم استخدام المختبر في ضوء الأنشطة العملية المقررة لتدريس العلوم في المرحلة المتوسطة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحث ماجستير في التربية، مناهج وطرق تدريس العلوم، كلية التربية. جامعة الملك خالد، المملكة العربية السعودية

المستخلص

هدف البحث إلى تقويم استخدام المختبر في ضوء النشاطات العملية المقررة لتدريس العلوم في المرحلة المتوسطة، حيث تم تنفيذ الإجراءات التالية: إعداد قائمة بالأنشطة المتضمنة في كتاب الطالب وكراسة الأنشطة لمادة العلوم بالمرحلة المتوسطة, ثم تحكيم هذه القائمة عن طريق مجموعة من المعلمين والمعنيين بتدريس العلوم بالمرحلة المتوسطة, ثم إعداد أداة الدراسة (استبانه) لمعرفة واقع تنفيذ الأنشطة العملية المتضمنة في مادة العلوم بالمرحلة المتوسطة.  وباستخدام المنهج الوصفي (المسحي) تم التوصل للنتائج التالية: وجود قصور في تنفيذ الأنشطة العملية المضمنة في مادة العلوم, واقتصار التنفيذ على أسلوب العرض. وتوصل البحث إلى مجموعة من التوصيات أهمها: الاهتمام بالأنشطة العملية وتنفيذها, وتنوع أسلوب التنفيذ بين مستويات النشاط وطبيعته, ومتابعة تنفيذ الأنشطة العملية من قبل إدارة المدرسة ومشرف العلوم.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

EVALUATE THE LABORATORY USING FOR PRACTICAL ACTIVITIES IN SCIENCE SUBJECT OF INTERMEDIATE SCHOOL

المؤلف [English]

  • Abdullah Hassan Manna Al-Asmari.
المستخلص [English]

The main goal of research is: evaluate using of the laboratory for practical activities which planned to teaching for science subject In the intermediate levels, where procedures have been done as following : Prepare a list of activities included in the student's book and a booklet of activities for science in intermediate school , then evaluation this list by a group of teachers and involved the teaching of science subject of intermediate school , and then preparing the study tool ( questionnaire ) to see the reality of execution for activities process involved in science subject to in intermediate school.  And by using descriptive method ( survey ) it was reached following results : found dereliction to pursuance of practical activities included in the sciences subject , and limiting to the style of presentation (show ) The research found a set of recommendations including: interest activities and practical pursuance, and diversity  the style of pursuance between the levels of activity and nature of it , and follow up the implementation of practical activities style by the school manager and supervisor of science 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: laboratory
  • practical activities
  • teaching science