التأصيل الإسلامي للقيادة الأخلاقية وعلاقة ممارستها بجودة الأداء المهني وفق المنظور الإسلامي لدى أعضاء هيئة التدريس بجامعة الأزهر "دراسة ميدانية"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ التربية الإسلامية المساعد، قسم التربية الإسلامية كلية التربية، جامعة الأزهر بالقاهرة

المستخلص

هدفت الدراسة التأصيل الإسلامي للقيادة الأخلاقية والكشف عن واقع ممارستها ودوره في تحقق جودة الأداء المهني وفق المنظور الإسلامي لدى أعضاء هيئة التدريس بجامعة الأزهر، ولتحقيق هذا الهدف تم استخدام المنهج الوصفي، وتم استخدام الاستبانة في جمع البيانات، وطبقت الدراسة على عينة بلغت (468) عضو هيئة تدريس موزعين وفق متغيرات (النوع/ التخصص/ الدرجة العلمية)، وأشارت النتائج إلى أن مستوى ممارسة القيادة الأخلاقية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بجامعة الأزهر جاء مرتفعاً، وأن دور ممارسة القيادة الأخلاقية في تحقق جودة الأداء المهني وفق المنظور الإسلامي جاء مرتفعاً، وأنه توجد علاقة إيجابية قوية بين ممارسة القيادة الأخلاقية وجودة الأداء المهني وفق المنظور الإسلامي لدى أعضاء هيئة التدريس بجامعة الأزهر متوسطاً، كما أشارت النتائج إلى أنه لا توجد فروق في استجابات عينة الدراسة حول واقع ممارسة القيادة الأخلاقية وعلاقته بجودة الأداء المهني  تعزى لمتغير النوع أو متغير التخصص، بينما وجدت فروق دالة إحصائياً في استجاباتهم تعزى لمتغير الدرجة العلمية لصالح درجة أستاذ مقارنة بدرجتي أستاذ مساعد ومدرس.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Islamic Rooting of Ethical Leadership and its Relationship with Professional Performance Quality among the Faculty Members at Al-Azhar University: A Field Study

المؤلف [English]

  • Dr. Ahmed El Sawy Taha Shady
المستخلص [English]

The present study aimed to explore the Islamic rooting of ethical leadership and its actual practice, as well as its role in achieving professional performance quality from the Islamic perspective among faculty members at Al-Azhar University. To achieve this objective, a descriptive research design was employed, and data was collected through a questionnaire completed by a sample consisting of 468 faculty members, selected according to gender, specialty, and academic degree. The results indicated that the level of ethical leadership practice among the faculty members was high, and that the role of ethical leadership practice in achieving professional performance quality from the Islamic perspective was also high. Furthermore, a strong positive relationship was found between ethical leadership practice and professional performance quality from the Islamic perspective among the faculty members, and no significant differences were found in their responses regarding ethical leadership practice and its relationship with professional performance quality due to gender or specialty. However, significant differences were found in their responses due to academic degree, favoring the full professorship rank over the assistant professorship and lecturer ranks.
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: Ethical Leadership
  • Professional Performance
  • Quality
  • Islamic Roots