العوامل المؤثرة على استخدام نظام إدارة التعلم في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية لمستخدميه بالتعليم العام في المملكة العربية السعودية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مشارك بقسم تقنيات التعليم كلية التربية - جامعة الملك سعود

المستخلص

تم تبني نظام إدارة التعلم في المملكة العربية السعودية لجميع مراحل التعليم العام منذ عام 2017، حيث بدأ بمسمى بوابة المستقبل ثم أصبح بعد جائحة كورونا بمسمى "مدرستي"، وبسبب حداثة النظام على البيئة المدرسية منذ بدأ تطبيقة، وجِد أن هناك الكثير من العوائق والتحديات التي قد تؤثر على التطبيق الفعال. حيث هدف البحث للوقوف على أهم تلك المعطيات التي تؤثر على تطبيق النظام وتحد من تفعيله لتحقيق أهدافه، كما هدفت لتحديد العوامل الإيجابية والسلبية التي قد تعيق تطبيق مشروع بهذا الحجم. ليكون هدف البحث هو تحديد العوامل المؤثرة على تطبيق استخدام نظام إدارة التعلم والمعروف ببوابة المستقبل في التعليم العام. ولتحقيق أهداف البحث، تم استخدام المنهج الوصفي لجمع البيانات من خلال أداتين: الأولى، استبانة لمسح آراء للمستفيدين حول تطبيق النظام، وتم توزيعها على (2,394) مستفيد من النظام وهم: مسئولي التحول الرقمي والمعلمين والطلبة، في ثلاث مناطق وهي الرياض وجدة والمنطقة الشرقية، الثانية أسئلة المقابلة المحددة  Structure Interviewsلمسئولي التحول الرقمي،  وهم المشرفين لتطبيق النظام في المدارس والتي هدفت من خلالها الى زيادة التعمق في فهم طبيعة العلاقة بين المستفيدين والعوائق والتحديات. بينت النتائج أن هناك العديد من العوامل المشتركة والمعطيات التي تؤثر على استخدام النظام في التعليم العام، وهو مبني على خبرات المستفيدين واستخداماتهم لها، وتدخل هذه العوامل تحت ثلاثة عوامل أساسية وهي: عوامل تربوية وادارية وتقنية والتي يتخللها عوامل فرعية، تؤثر وتتأثر فيما بينها.  من أهم تلك العوامل هو الدعم الفني والتصميم التعليمي وسهولة التواصل ومرونة الاستخدام والتقييم. يوصي البحث بأخذ هذه العوامل في الحسبان عند تبني أي نظام إدارة وخاصة في التعليم العام، وخاصة إذا ماكان المشروع مطبق على مستوى كبير. كما يجب الاهتمام بزيادة الوعي الثقافي التكنولوجي واستخداماتها بفاعلية وذلك عن طريق طرح حلول مبتكرة كالتدريب الإلكتروني أو اصدار المنتجات التعليمية الكافية لسد الفجوات وتقريب حاجات الميدان التربوي نحو أهداف المشروع، مما يساعد على الوقوف على المشكلات التى تواجة المستفيدين في تطبيقها وايجاد حلول مناسبة سريعة ذو فعالية مباشرة. 
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Factors Influencing the Use of Learning Management System in Light of Demographic Variables among Users in General Education in Saudi Arabia

المؤلف [English]

  • mohamed ibrahim
المستخلص [English]

ABSTRACT
The Learning Management System (LMS) has been adopted in all stages of general education in Saudi Arabia since 2017. Initially introduced as "Future Gateway," it was later renamed "My School" following the COVID-19 pandemic. Due to the novelty of the system in the school environment since its implementation, several obstacles and challenges have been identified that may hinder its effective utilization. This research aims to identify the key factors that influence the implementation and activation of the LMS to achieve its objectives. Additionally, it aims to determine the positive and negative factors that may impede the implementation of a project of this magnitude. The research focuses on exploring the factors influencing the use of the Learning Management System, known as the "Future Gateway," in general education. To achieve the research objectives, a mixed methods approach was employed to collect data through two instruments. Firstly, a survey was conducted to gather opinions from beneficiaries regarding the system's implementation. The survey was distributed to 2,394 system beneficiaries, including digital transformation officers, teachers, and students in three regions: Riyadh, Jeddah, and the Eastern Province. Secondly, structured interviews were conducted with digital transformation officers who serve as system implementers in schools. The interviews aimed to deepen the understanding of the relationship between beneficiaries, obstacles, and challenges. The results revealed several common factors and variables that influence the use of the system in general education. These factors are based on beneficiaries' experiences and their utilization of the system. These factors can be categorized into three main dimensions: educational, administrative, and technological, each consisting of sub-factors that interact and affect one another. Some of the key factors identified include technical support, instructional design, ease of communication, usability, and assessment. The research recommends considering these factors when adopting any learning management system, particularly in the context of general education, especially when implementing projects on a large scale. Additionally, emphasis should be placed on increasing technological and cultural awareness and their effective utilization by introducing innovative solutions, such as online training or developing sufficient educational products to address field needs and align them with the project's objectives. This will help identify the challenges faced by beneficiaries in system implementation and provide immediate and effective solutions.
Keywords: School Leader, Resident Supervisor, Professional Development, Continuous Professional Development.