بحوث واجهة تفاعل المستخدم في تطبيقات الجوال خلال جائحة كوفيد-19 وأثرها في دعم التعلم: مراجعة منهجية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد بكلية الدراسات العليا التربوية جامعة الملك عبد العزيز

المستخلص

خلال جائحة كوفيد-19، وعند التحول الكلي للتعليم عن بعد، كان للتعلم النقال دوراً رئيسياً في منصات وتطبيقات التعلم لما يتيحه من إمكانيات التنقل وسهولة الوصول والتفاعل في أي وقت وأي مكان. وتعد واجهة تفاعل المستخدم مع التطبيقات النقالة أحد أهم عناصر التصميم التعليمي. ويعد مدى توافقها مع خصائص المستخدمين وتفضيلاتهم عنصراً رئيسياً في نجاح التطبيق التعليمي وتحقيق أهداف التعلم. ولأهمية هذه الخاصية تسعى هذه الدراسة لمراجعة البحوث العلمية المنشورة خلال جائحة كوفيد-19، والتي درست واجهات تفاعل المستخدم في تطبيقات الجوال وكيف ساهمت في دعم التعلم، وذلك من خلال المراجعة المنهجية العاجلة باتباع التصميم الظاهراتي. حيث تم استخراج (4839) دراسة في البحث الأولى وبعد تطبيق شروط التضمين والاقصاء والجودة تم الاستقرار على مراجعة (10) بحوث، ومن تم تحليلها تحليلاً نوعياً من حيث الأدوات والتطبيقات، والنتائج، ومنهجية التطبيق، والتحليل.

عنوان المقالة [English]

User interface research with mobile applications during the COVID-19 pandemic in supporting learning: a systematic review.

المؤلف [English]

  • . Ahmed bin Ibrahim Fallatah
المستخلص [English]

During the Covid-19 pandemic, and when the total transformation of distance education, mobile learning played a major role in learning platforms and applications, as it provides the possibilities of mobility, ease of access, and interaction at any time and anywhere. One of the most important elements of instructional design is the user interface for mobile applications. Its compatibility with users' characteristics and preferences is a key element in the success of the educational application and the achievement of learning goals. Due to the importance of this feature, this study seeks to review scientific research published during the Covid-19 pandemic, which studied user interaction interfaces in mobile applications and how they contributed to supporting learning, through an urgent systematic review by following phenomenological design. Where (4839) studies were extracted in the first research, and after applying the conditions of inclusion, exclusion, and quality, it was decided to review (10) research, and those that were analyzed qualitatively in terms of tools, applications, results, application methodology, and analysis