المعارضة النَّصيَّة عند محمد لطفي جمعة في "ليالي الروح الحائر" دراسة بنيوية – في ضوء نظرية التلقي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المدرس بقســـم اللغـــة العربيـــة وآدابــها كليـــة الآداب جــامعـــــة العـريــــش

المستخلص

      تهدف هذه الدراسة إلى قراءة نص "ليالي الروح الحائر" قراءة بنيوية في ضوء نظرية التلقي، أو بمعنى آخر قراءة النص في سياقه التاريخي كيف كان، وماذا أصبح؟ حيث يتضمن نص "ليالي الروح الحائر" شيئًا من خصائص المعارضة والتلقي؛ فمن خصائص المعارضة الالتزام التام بمفردات النص المُعارَض، وفيه من التلقي أنه يعيد إنطاق النص في إطار ثقافي يختلف عن سابقيه من النصوص أو فيه قراءة النص من خلال الرؤية الذاتية، فالمعارضة في حدود الشكل، والتلقي في حدود المضمون، وتتم القراءة عن طريق تقسيم النص إلى وحدات أدبية تُقَابل بنظيراتها في النصوص السابقة؛ ليتضح الفرق بين النصين القديم والحديث، المُعارَض والمُعارِض، أو النص المُتلقَي والنص المُنتَج المتلقي، كيف كان النص قديمًا، وماذا أصبح بعد تلقيه في إطار ثقافي مختلف وظروف اجتماعية مختلفة، كيف كان النص وإن تشابهت الفروق، واختلفت الطبيعة النفسية للشخصيات المتلقية للنص، كيف تحول النص إلى ظاهرة أدبية تلفت الأنظار وتشد الانتباه لتعلن تفردها بمجموعة من الخصائص تميزها عن غيرها، وكيف تحول النص من نصٍ عادي إلى شيء مختلف يبحث القارئ عن علته ودلالته، مع أن تلك النصوص لو كانت في سياقات أخرى ما كان لها أن تلفت الأنظار، لولا تواطؤ هؤلاء على مفردات معينة، وإذا كان من المُشاع عن التكرار أنه يبعث الملل ويبهت الصورة، فإن التكرار في هذا البحث يثير التوجس والتخوف والحيرة؛ لأنه في سياق يريد أن يقول للمتلقي كُن حذرًا أو متيقظًا لهذه المفردات، وكلما تكررت زادت الحيرة وزاد التساؤل، لأن الإلحاح على مفردات معينة حوَّل النص من أثرٍ أدبيٍّ إلى ظاهرةٍ أدبيةٍ أو حدثٍ أدبيٍّ، وتلك هي مفردات هذا البحث التي حاولت دراستها من خلال نظرية التلقي.
 
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The textual opposition of Muhammad Lotfi Juma in "Nights of the Confused Spirit" Structural study - in light of the reception theory

المؤلف [English]

  • Dr.. Ghada Eid Nasrallah Eid
المستخلص [English]

 
       This study aims to read the text "Nights of the Confused Spirit" a structural reading in the light of the theory of reception, or in other words, reading the text in its historical context, how was it, and what has it become?  Where the text of "Nights of the Confused Spirit" includes some of the characteristics of opposition and reception;  One of the characteristics of the opposition is the complete adherence to the vocabulary of the opposing text, and in it from the reception is that it re-engages the text in a cultural framework that differs from the previous texts, or in which the text is read through subjective vision, so the opposition is within the limits of the form, and the reception is within the limits of the content, and the reading is done by dividing the text into  literary units corresponding to their counterparts in previous texts;  To clarify the difference between the ancient and modern texts, the opponents and the opponents, or the received text and the received produced text, how was the text ancient, and what became after receiving it in a different cultural framework and different social conditions, what was the text like, even if the differences were similar, and the psychological nature of the recipients of the text differed, how did it transform  The text turned into a literary phenomenon that draws attention and attracts attention, declaring its uniqueness with a set of characteristics that distinguish it from others, and how the text was transformed from an ordinary text into something different that the reader searches for its cause and significance, although if these texts were in other contexts, they would not have drawn attention, had it not been for complicity.  These are on certain vocabulary, and if it is rumored that repetition causes boredom and fades the image, then repetition in this research raises apprehension, fear and confusion;  Because in a context he wants to tell the recipient to be careful or alert to these vocabulary, and the more it is repeated, the confusion increases and the question increases, because the insistence on certain vocabulary transformed the text from a literary effect into a literary phenomenon or a literary event, and those are the vocabulary of this research that I tried to study through the theory of reception.
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • (opposition - textual - reception - phenomenon - literary - event -group  anecdotal - nights - spirit - confused - pyramids - cemeteries
  • sunset - sun  afternoon
  • time)