القيم بين الفلسفة الإسلامية والفلسفات الوضعية: دراسة مقارنة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مشارك أصول التربية، تخصص أصول التربية الإسلامية، كلية التربية، جامعة جدة، المملكة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة تقديم دراسة مقارنة للقيم بين الفلسفة الإسلامية والفلسفات الوضعية، ولتحقيق هذا الهدف تم استخدام المنهجين الأصولي والوصفي، واشتملت الدراسة على إطار عام شمل مقدمتها ومشكلتها وأسئلتها وأهدافها وأهميتها ومنهجها ومصطلحاتها والدراسات السابقة، ثم إطار مفاهيمي تكون من ست محاور، تناول المحور الأول ملامح القيم وأبرز تصنيفاتها في الفلسفة الإسلامية، وعرض المحور الثاني أبرز تصنيفات القيم في الفلسفات الوضعية، وجاء المحور الثالث عن أبرز ملامح القيم في الفلسفة المثالية، وكشف المحور الرابع عن أبرز ملامح القيم في الفلسفة الواقعية، وتناول المحور الخامس أبرز ملامح القيم في الفلسفة البرجماتية، حدد المحور السادس أبرز ملامح القيم الفلسفية في الوجودية، مع بيان أوجه المقارنة بين القيم في الفلسفات الوضعية، ثم خاتمة بها أبرز النتائج والتوصيات، وكان من أبرز نتائج الدراسة ما يلي: أن القيم الإسلامية تنبع من مصادر الإسلام وحقيقة الرؤية الإسلامية للإنسان والكون والحياة، كما تصورها وليست فقط من ذات الفرد والمجتمع، وتعدد تصنيفات القيم في الإسلام لا يعني أنها منفصلة عن بعضها البعض، لأن بينها ترابطاً وتكاملاً من أجل تحديد أهداف الفرد والمجتمع، وتحديد معالم فلسفة الحياة في المجتمع، تتعدد مصادر القيم الإسلامية ومن أبرزها القرآن الكريم والسنة النبوية الشريفة والاجتهاد والعرف والمصلحة المرسلة، تتباين اتجاهات الفلسفة الوضعية للقيم فمنهم من نظر إليها على حكم أو أحكام أو تقدير، وقد اختلفوا فيمن يصدر الحكم، فمنهم من قال الإنسان وحده ومنهم من قال الفرد والمجتمع، واختلفوا أيضاً على من يصدر الحكم أو التقدير، فمنهم من قال على الأشياء ومنهم من قال على الأحياء والأشياء، ومنهم من أطلق، ومنهم منظر إليها أحكام مكتسبة من الظروف الاجتماعية، تتعدد تصنيفات القيم في الفلسفات الوضعية تبعاً لتعدد المدارس والتوجهات الفكرية لهذه الفلسفات فمنهم من صنفها إلى قيم نظرية واقتصادية وجمالية واجتماعية ودينية وسياسية

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Values between Islamic philosophy and positivist philosophies: a comparative study

المؤلف [English]

  • Mona deheash mosaied alqurashi
المستخلص [English]

The study aimed to provide a comparative study of values between Islamic philosophy and positivist philosophies, and to achieve this goal, the fundamentalist and descriptive approaches were used. And its most prominent classifications in Islamic philosophy, and the second axis presented the most prominent classifications of values in positivist philosophies, and the third axis dealt with the most prominent features of values in idealistic philosophy, and the fourth axis revealed the most prominent features of values in realistic philosophy, and the fifth axis dealt with the most prominent features of values in pragmatic philosophy, select the axis Sixth, the most prominent features of philosophical values in existentialism, with an indication of the aspects of comparison between values in positivist philosophies, and then a conclusion with the most prominent results and recommendations. Only from the same individual and society, and the multiplicity of classifications of values in Islam does not mean that they are separate from each other, because they are interdependent and complementary in order to define the goals of the individual and society, and define the parameters of the philosophy of life in society. And the dispatched interest, the directions of positivist philosophy differ in values, some of them looked at it on a judgment, rulings, or estimation, and they differed about who issues the judgment, some of them said about the human being alone, and some of them said about the individual and the society, and they also differed about who issues the judgment or estimate, so some of them said about things Some of them said about living things and things, and some of them made generalizations, and some viewed them as rulings acquired from social conditions. There are many classifications of values in positivist philosophies according to the multiplicity of schools and intellectual orientations of these philosophies. Some of them classified them into theoretical, economic, aesthetic, social, religious and political values, and others classified them on the basis Intensity and commitment, so he distinguished between an obligatory value and a preferential value, and the dimension of spread or breadth, among which he distinguished between collective values and individual values.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Values
  • ethics
  • Islamic philosophy
  • positivist philosophies