الإسهام النسبي للذاكرة العاملة في التنبؤ بالحساب الذهني لدى التلاميذ ذوي صعوبات تعلم الرياضيات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم التربية الخاصة، كلية التربية، جامعة الطائف، المملكة العربية السعودية

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على الإسهام النسبي للذاكرة العاملة في التنبؤ بالحساب الذهني لدى التلاميذ ذوي صعوبات تعلم الرياضيات، وبلغت العينة (90) تلميذًا وتلميذة طبق عليهم مقياس تشخيص صعوبات التعلم إعداد (عبدالعال، 2012)، مقياس وكسلر لذكاء الأطفال (البحيري، 2017)، ومقياس الحساب الذهني إعداد (إيهاب الببلاوي وآخرون، 2020)، ومقياس الذاكرة العاملة (إعداد الباحثة)، وأوضحت النتائج أن مستوى الحساب الذهني لدى التلاميذ ذوي صعوبات تعلم الرياضيات جاء متوسطا، وأن هناك علاقة ارتباطية موجبة بين الحساب الذهني والذاكرة العاملة لدى تلاميذ صعوبات تعلم الرياضيات، كما يمكن التنبؤ بالحساب الذهني من خلال الذاكرة لدى تلاميذ صعوبات تعلم الرياضيات، وأنه لا توجد فروق بين الذكور والإناث في الحساب الذهني لدى التلاميذ ذوي صعوبات تعلم الرياضيات، وتم مناقشة النتائج واقتراح بعض التوصيات والبحوث المستقبلية.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Relative Contribution of Working memory to predict Mental Calculation among Students with Mathematics Learning Difficulties

المؤلف [English]

  • Fatimah Hussain Ali Alqahtani
المستخلص [English]

The aim of this research was to identify the relative contribution of the working memory in order to predict the mental calculation abilities among students with mathematics learning difficulties. The sample consisted of 90 male and female students who were assessed using the Learning Disabilities Diagnosis Scale (Abdel Aal, 2012), the Wechsler Intelligence Scale for Children (El-Bahiri, 2017), the Mental Calculation Scale (El-Bablawi et al., 2020), and the Working Memory Scale (developed by the researcher). The results indicated that the level of mental calculation abilities among students with mathematics learning difficulties was average. There was a positive correlation between mental calculation abilities and working memory in students with mathematics learning difficulties. Furthermore, it was possible to predict the mental calculation abilities in students with mathematics learning difficulties through their working memory. There were no gender differences in the mental calculation abilities of students with mathematics learning difficulties. The results were discussed, and recommendations for future research were proposed

الكلمات الرئيسية [English]

  • Relative Contribution
  • Prediction
  • Mental Calculation Abilities
  • Working Memory
  • Mathematics Learning Difficulties