مستوى أداء معلمي العلوم بدولة الكويت لمهارات التعليم من أجل التنمية المستدامة: دراسة تقويمية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مشارك كلية التربية الأساسية بدولة الكويت

المستخلص

ملخص الدراسة:
هدفت هذه الدراسة إلى تقويم مستوى أداء معلمي العلوم بدولة الكويت لمهارات التعليم من أجل التنمية المستدامة، والكشف عن ما إذا كان هذا المستوى يختلف اختلافًا دالًا وفقًا للمتغيرات الشخصية للمشاركين (الجنس- عدد سنوات الخبرة في التدريس- المرحلة التعليمية). تم توظيف منهج البحث الوصفي بالتطبيق على عينة مختارة بالطريقة العشوائية العنقودية من معلمي العلوم بالمرحلتين الابتدائية والمتوسطة بالمدارس الحكومية بمحافظة العاصمة بدولة الكويت. وتم جمع البيانات من خلال بطاقة ملاحظة أداء مهارات التعليم من أجل التنمية المستدامة من إعداد الباحثين والتي تحققوا من صدقها وثباتها على عينة من غير المشاركين في الدراسة، وتضمنت ثلاثة أبعاد: مهارات التخطيط للتدريس- مهارات تنفيذ التدريس- مهارات التقويم. وقد أسفرت نتائج الدراسة عن أن مستوى أداء معلمي العلوم بدولة الكويت لمهارات التعليم من أجل التنمية المستدامة قد جاء متوسطًا، وكان مستوى أداء مهارات التخطيط للتدريس الأعلى بين الأبعاد الثلاثة وجاءت مهارات تنفيذ التدريس في المرتبة الثانية وبمستوى متوسط، بينما جاءت مهارات التقويم في المرتبة الثالثة والأخيرة بمستوى ضعيف. كما بينت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى أداء معلمي العلوم لمهارات التعليم من أجل التنمية المستدامة وفقًا لمتغيراتهم الشخصية (الجنس- عدد سنوات الخبرة في التدريس- المرحلة التعليمية). وفي ضوء هذه النتائج، أوصى الباحثان بتقديم برنامج للتنمية المهنية لمعلمي العلوم في المرحلتين الابتدائية والمتوسطة وفقًا لمدخل التعليم من أجل التنمية المستدامة، كما اقترحوا إجراء دراسة تختبر فاعلية برنامج تدريبي مقترح في تنمية مهارات التعليم من أجل التنمية المستدامة لدى معلمي العلوم

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The performance level of science teachers in the State of Kuwait for the skills of education for sustainable development: an evaluation study

المؤلف [English]

  • NAGEE BADR
المستخلص [English]

This study aimed to evaluate the performance level of education for sustainable  development skills among science teachers in the State of Kuwait, and to reveal whether this level differed significantly according to the personal variables of teachers (gender, teaching experience and educational stage). The descriptive research method was employed to a sample selected by the cluster random method of science teachers in the primary and middle stages in government schools in the Capital Governorate in the State of Kuwait. The data was collected through a performance observation checklist of education for sustainable development skills prepared by the researchers. The validity and reliability of this instrument were verified on a sample of non-participants in the study, and it included three dimensions: planning skills - implementation skills - evaluation skills. The results of the study revealed that the level of performance of science teachers in the State of Kuwait for the skills of education for sustainable development was average, and the level of performance of planning skills was the highest among the three dimensions, and the implementation skills came in second place at an average level, while the evaluation skills came in the third and last rank. at a weak level. The results of the study also showed that there were no statistically significant differences in the level of science teachers' performance of the skills of education for sustainable development according to their personal variables (gender, teaching experience and educational stage). In the light of these results, the researchers recommended introducing a professional development program for science teachers in the primary and middle stages according to the education for sustainable development approach. They also suggested conducting a study to test the effectiveness of a proposed training program in developing science teachers' education for sustainable development skills.
 
 
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: education for sustainable development
  • teaching performance
  • an evaluation study