العوامل المدرسية المؤثرة في مستوى التحصيل الرياضي لدى طلبة المملكة العربية السعودية وفقا لنتائج الدراسة الدولية TIMSS 2019: دراسة مقارنة في ضوء العوامل المؤثرة في الدول ذات الأداء الإيجابي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحث دكتوراه، قسم المناهج، كلية التربية، جامعة الملك سعود، المملكة العربية السعودية

2 أستاذ تعليم الرياضيات، قسم المناهج، كلية التربية، جامعة الملك سعود، المملكة العربية السعودية

المستخلص

هدف البحث إلى الكشف عن أبرز العوامل المؤثرة في التحصيل الرياضي ذات الصلة بالمنهج، والمدرسة، والمعلم، والطالب، والبيئة المنزلية، وفقًا لأداء طلاب الصفين الرابع والثامن في الدول ذات الأداء الإيجابي في دراسة التوجهات الدولية في الرياضيات والعلوم (TIMSS 2019)، كما هدف إلى تعرف الفروق بين مستوى أداء طلاب المملكة العربية السعودية ومستوى طلاب الدول ذات الأداء الإيجابي في ضوء العوامل المؤثرة وفقًا لنتائج (TIMSS 2019)، ومن ثم بناء تصور مقترح لتحسين مستوى أداء طلبة المملكة العربية السعودية في ضوء العوامل المؤثرة في أداء طلاب الدول ذات الأداء الإيجابي. استخدمت الدراسة المنهج السببي المقارن وأسلوب دلفاي للإجابة عن أسئلة البحث الذي تألفت عينته من جميع الطلاب والمدارس المشاركة في دراسة (TIMSS 2019)، وبعد تحليل البيانات باستخدام أسلوب تحليل الانحدار المتعدد التدريجي وتحليل التباين الثنائي أظهرت النتائج الآتي:

أبرز العوامل تأثيرًا في التحصيل الرياضي لدى طلاب الصفين الرابع والثامن في محور المدرسة كان التنمر المدرسي لدى طلاب الصف الرابع في كل من النمسا وأرمينيا وكرواتيا، في حين كان متغيرا (تركيز المدرسة على النجاح الأكاديمي، والخلفية الاجتماعية والاقتصادية للمدرسة) لدى طلاب الصف الثامن في كلٍّ من قبرص ولتوانيا والسويد.
وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند05) (α بين متوسطات أداء طلاب الدول ذات الأداء الإيجابي ومتوسطات أداء طلاب المملكة العربية السعودية في التحصيل الرياضي وفقًا لمستويات: التنمر، والتركيز على النجاح الأكاديمي، والخلفية الاجتماعية والاقتصادية للمدرسة. وقد كانت الفروق لصالح الدول ذات الأداء الإيجابي ذات المستويات الأعلى في التركيز على النجاح الأكاديمي، والأكثر ثراء في الخلفية الاجتماعية والاقتصادية؛ كما كانت الفروق لصالح المستويات الأقل من حيث التنمر.

وفي ضوء النتائج السابقة، تمت التوصية للجهات المسؤولة والمختصين بالنظر في تعزيز العوامل المدرسية المؤثرة في مستوى التحصيل الرياضي أو الحد منها حسب طبيعتها، وإجراء دراسات مماثلة.
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

School Factors Affecting the Level of Mathematical Achievement Among Students of The Kingdom of Saudi Arabia According to The Results of The International Study TIMSS 2019: A Comparative Study in Light of The Factors Affecting Countries with Positive Performance

المؤلفون [English]

  • Muhammad bin Humaidan Muhammad al-Haysouni 1
  • Mohammed Sanet Alhrbi 2
1
2 Curriculum Department, College of Education, King Saud University.
المستخلص [English]

The research aimed to reveal the most important factors affecting mathematical achievement related to the curriculum, school, teacher, student, and home environment, according to the performance of fourth and eighth grade students in countries with positive performance in the International Trends in Mathematics and Science Study (TIMSS 2019), as it aimed to Knowing the differences between the level of performance of students in the Kingdom of Saudi Arabia and the level of students in countries with positive performance in light of the influencing factors according to the results of (TIMSS 2019), and then building a proposed vision to improve the level of performance of students in the Kingdom of Saudi Arabia in light of the factors affecting the performance of students in countries with positive performance. The study used the comparative causal approach and the Delphi method to answer the questions of the research, whose sample consisted of all students and schools participating in the study (TIMSS 2019).

The most prominent factor affecting the mathematical achievement of fourth and eighth graders in the school axis was school bullying among fourth graders in Austria, Armenia and Croatia, while it was variable (the school's focus on academic success, and the school's social and economic background) among eighth graders in each From Cyprus, Lithuania and Sweden.
There are statistically significant differences at (α≤ 0.05) between the average performance of students in positive performing countries and the average performance of students in Saudi Arabia in mathematical achievement according to the levels of: bullying, focus on academic success, and the social and economic background of the school. The differences were in favor of the countries with The positive performance of those with higher levels of focus on academic success, and wealthier in socio-economic background; differences were in favor of lower levels in terms of bullying.

In light of the previous results, it was recommended to the responsible authorities and specialists to consider enhancing the school factors affecting the level of mathematical achievement or reducing them according to their nature, and to conduct similar studies.
 
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: Suggested Perception
  • Mathematical Achievement
  • Influencing Factors
  • TIMSS 2019
  • Positive Performance