واقع تطبيق الإدارة الإلكترونية في مدارس التعليم العام من وجهة نظر المعلمات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المستخلص

هدفت هذه الدراسة  التعرف على تحديد درجة تطبيق الإدارة الإلكترونية في مدارس التعليم العام من وجهة نظر المعلمات، الكشف عن معوقات تطبيق الإدارة الإلكترونية في مدارس التعليم العام من وجهة نظر المعلمات، التوصل للسبل اللازمة لتفعيل تطبيق الإدارة الإلكترونية في مدارس التعليم العام من وجهة نظر المعلمات. ولتحقيق هذه الأهداف استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي، كما اعتمدت على الاستبانة كأداة لجمع البيانات، تكون مجتمع الدراسة من معلمات مدارس التعليم العام بمدينة الرياض، أما عينة الدراسة فقد تمثلت في عينة عشوائية بلغ عددها (408) معلمة، توصلت الدراسة للنتائج التالية:

بينت النتائج أن مفردات العينة موافقات بدرجةٍ متوسطة على واقع تطبيق الإدارة الإلكترونية في مدارس التعليم العام من وجهة نظر المعلمات، وتدل هذه  النتيجة على أن المعلمات يرون أنه يتم تطبيق الإدارة الإلكترونية بدرجة متوسطة في مدارس التعليم العام. كما اتضح من النتائج أن أبرز العبارات التي يتم تطبيقها بدرجة كبيرة  في مدارس التعليم العام والمتعلقة بالإدارة الإلكترونية هي (تُحفز المدرسة العاملين على استخدام التقنيات الحديثة في العمل، تستخدم المدرسة البريد الإلكتروني لتبادل المعلومات).
توصلت النتائج إلى أن مفردات عينة الدراسة موافقات بدرجةٍ كبيرة على معوقات تطبيق الإدارة الإلكترونية في مدارس التعليم العام من وجهة نظر المعلمات، وأتضح من النتائج أن أبرز المعوقات هي (قلة المخصصات المالية لبرامج التدريب لموظفي المدرسة في مجال الإدارة الإلكترونية، قلة توفير أجهزة الحاسب الآلي بالإعداد المناسبة في المدرسة، نقص الإمكانيات المالية اللازمة لتطبيق الإدارة الإلكترونية).
كشفت النتائج أن مفردات عينة الدراسة موافقات بدرجةٍ كبيرة على السبل اللازمة لتفعيل تطبيق الإدارة الإلكترونية في مدارس التعليم العام من وجهة نظر المعلمات وتمثلت أبرز السبل في (توفير مدخل بيانات متخصص لكل مدرسة، نشر الثقافة الإلكترونية بين العاملين، نشر الوعي بين العاملين في المدارس بأهمية الإدارة الإلكترونية).

واستنادًا إلى هذه النتائج؛ أوصت الدِّرَاسَة بنشر ثقافة الإدارة الإلكترونية في البيئة التعليمية بين العاملين وتوضيح أهدافها ومميزاتها، توفير مدخل بيانات متخصص لكل مدرسة، توفير المخصصات المالية لبرامج التدريب لموظفي المدرسة في مجال الإدارة الإلكترونية.
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The reality of the application of electronic management in general education schools from the point of view of female teachers

المستخلص [English]

This study aimed to identify the degree of application of electronic administration in general education schools from the point of view of female teachers. To achieve these goals, the researcher used the analytical descriptive approach, and relied on the questionnaire as a tool for data collection. The study population consisted of female teachers of general education schools in Riyadh, while the study sample consisted of a random sample of (408) female teachers. The study reached the following results: - Results The sample members agree to a moderate degree with the reality of applying electronic management in general education schools from the point of view of teachers. This result indicates that teachers believe that electronic management is applied to a moderate degree in general education schools. It was also clear from the results that the most prominent paragraphs that are applied to a large extent in general education schools and related to electronic management are the school motivates workers to use modern technologies at work, the school uses e-mail to exchange information). The results concluded that the study sample members agree with a large degree on the obstacles to the application of electronic management in general education schools from the point of view of female teachers. lacking of financial capabilities necessary for the application of electronic administration). The results revealed that the members of the study sample agreed to a large degree on the necessary means to activate the use of electronic administration in general education schools from the point of view of female teachers. ). Based on these results; The study recommended spreading the culture of e-management in the educational environment among employees, clarifying its objectives and advantages, providing specialized data entry for each school, providing financial allocations for training programs for school employees in the field of electronic management.
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: electronic administration
  • general education schools
  • female teachers