قياس مدى فاعلية استراتيجيات التعلم النشط في مواجهة الفاقد التعليمي بمنهاج الحاسوب لدى طلاب المرحلة الابتدائية بدولة الكويت؛ هذا المخطط نموذجًا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحث دكتوراه في مناهج وطرق تدريس الرياضيات. بوزارة التربية

المستخلص

استهدفت الدراسة بيان مدى فاعلية هذا المخطط في مواجهة الفاقد التعليمي لمنهاج الحاسوب لدى الدارسين الكويتيين بالابتدائية، ومن خلال الاستناد إلى منهج شبه تجريبي يدرس الظواهر الإنسانية دون التدخل الإنساني فيها، حيث يتناول العلاقة بين متغيرين في الواقع دون المساس المتغيرات، وبالتطبيق على عينة عشوائية من الدارسين بالصف الخامس بدولة الكويت التابعين لإدارة العاصمة التعليمية مكونة من قسمين؛ أحدهما محل التجريب من (30) تلميذًا، وآخر يمثل عينة ضابطة العدد نفسه، استطاعت الدراسة الوصول إلى عدة نتائج؛ أهمها: نجاح مخطط الفصول المعكوسة في تحقيق الغاية المأمولة منه بما يشمله من مخططات، وقد انعكس ذلك بجلاء تام على العينة محل التجريب، وظهر بوضوح في درجاتهم بالاختبار اللاحق، وصار من الثابت أنه مخطط يمكن الاستناد إليه في مجابهة الفاقد التعليمي الذي عاناه دارسو المرحلة الابتدائية بمادة الحاسب الآلي؛ حتى إن الدارسين تغيرت نظرتهم للحاسوب وصار أداة معرفية يمكن استغلالها في مادة بالمنهجية والمخطط ذاته محل الدراسة.
وقد اتخذ البحث بعض التوصيات؛ أبرزها: ينبغي تحديث البنية الأساسية لأي مؤسسة تعليمية بما يجعلها بيئة علمية تستند إلى الأدوات التقنية، وأن تتجاوز أساليب الماضي؛ فالحياة تغيرت، ولا بد أن يصاحب تغيرها تجديد في المنهجية والأدوات.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Measuring the effectiveness of active learning strategies in facing the educational loss in the computer curriculum among primary school students in the State of Kuwait; This chart is an example

المؤلف [English]

  • neshma saod
المستخلص [English]

 
The study aimed to demonstrate the effectiveness of the flipped classroom scheme in facing the educational loss of computer subject among primary school students in the State of Kuwait, and by relying on the semi-experimental approach that studies human phenomena without human intervention in them, as it deals with the relationship between two variables in reality without prejudice to the variables, and by application On a random sample of fifth grade students in the primary stage in the State of Kuwait affiliated to the Education Capital Administration, consisting of two groups; One of them is an experimental one of (30) male and female students like her. The study was able to reach several results. The most important of which is: the success of the flipped classroom scheme in achieving the aspired and desired goals, including the schemes it includes, and this was clearly reflected in the sample subject of experimentation, and it was clearly shown in their grades in the subsequent test, and it became established that it is a scheme that can be relied upon in confronting the educational loss suffered by the students of the stage elementary school in computer; Even the students changed their view of the computer and it became a cognitive tool that can be exploited in a subject with the same methodology and scheme under study.
The research took some recommendations; Most notably: The infrastructure of any educational institution should be modernized to make it a scientific environment based on technical tools, and to go beyond the methods of the past. Life has changed, and its change must be accompanied by a renewal of methodology and tools.
 
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: flipped classes
  • computer
  • learning loss
  • active learning