واقع استخدام معلمي التعليم العام للتكييفات التعليمية مع التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في مدارس المرحلة الابتدائية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ التربية الخاصة المشارك، قسم التربية الخاصة كلية التربية والآداب- جامعة تبوك

المستخلص

هدفت الدراسة للتعرف إلى استخدام معلمي التعليم العام في منطقة تبوك للتكييفات التعليمية مع التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في مدارس المرحلة الابتدائية من وجهة نظرهم، ومعرفة مستوى دلالة الفروق بين استجاباتهم تبعاً لمتغيرات الدراسة. واتبعت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، وتم إعداد استبانة تم تطبيقها على عينة شملت (306) معلماً ومعلمة، وأظهرت الدراسة أن واقع استخدام المعلمين للتكييفات التعليمية مع التلاميذ جاء منخفضاً بشكل عام بمتوسط (2.29)، وبالنسبة للأبعاد: جاء بُعد البيئة الصفية بواقع استخدام متوسط، وبمتوسط (2.75)، تلاه بُعد التعليمات والمهام التعليمية بواقع استخدام منخفض، وبمتوسط (2.34)، ثم بُعد الوقت والجدولة بواقع استخدام منخفض، وبمتوسط (2.13)، وجاء بُعد الواجبات والاختبارات أخيراً وبواقع استخدام منخفض، وبمتوسط (2.07)، كما أظهرت النتائج أنه لا توجد فروق دالة إحصائياً في واقع استخدام المعلمين للتكييفات التعليمية مع تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوي صعوبات التعلم تُعزى لمتغيرات النوع الاجتماعي، والمستوى التعليمي، والخبرة التدريسية، والتخصص، باستثناء وجود فروق تُعزى لمتغير النوع الاجتماعي على بُعد (البيئة الصفية) ولصالح الإناث. وقد أوصت الدراسة تزويد معلمـــي التعلـــيم العـــام في المدارس الابتدائية بمنطقة تبوك بالنشرات والأدلة التوضيحية حول كيفية استخدام التكييفات التعليمية مع تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوي صعوبات التعلم، وإلحاقهم ببرامج تدريبية تركز على إكسابهم مهارات استخدام التكييفات التعليمية مع التلاميذ.
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The reality of general education teachers’ use of educational adaptations for students with learning disabilities in elementary schools

المؤلف [English]

  • Faisal Nasser Albalawi
Associate Professor of Special Education - College of Education and Arts – university of Tabuk - Saudi Arabia
المستخلص [English]

This study aimed to investigate teachers’ perspectives of using the educational adaptations in public school in the Tabuk region for primary school students with learning disabilities, and found the significance level of the differences between their responses according to the study variables. A descriptive survey method was used in the study, and a questionnaire was prepared and applied to a sample that included (306) male and female teachers. The study showed that the reality of teachers’ use of educational adaptations for students was generally in low level (M=2.29). The classroom environment dimension was the most used in intermedium level (M=2.75), followed by the instructions and educational tasks dimension which had low use (M=2.34), followed by the time and scheduling dimension (M=2.13). The homework and tests dimension was the least frequently used among all dimensions (M= 2.07). The findings showed no significant differences in the teachers' use of educational adaptations based on gender, educational level, teaching experience, or specialization, except in the classroom environment dimension, in the favor of females. The study recommended providing teachers with brochures, training programs, and illustrative guides and gaining skills to help them use educational adaptations for primary school students with learning disabilities effectively.
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: educational adaptations
  • students with learning disabilities
  • general education teachers
  • primary school
  • Tabuk region