فاعلية ورشة تدريبية حول التصميم التعليمي في تعزيز مهارات المعلمين وتحسين كفاءاتهم في التدريس

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ تكنولوجيا التعليم المشارك، قسم تقنيات التعليم، كلية التربية والآداب، جامعة تبوك، تبوك، المملكة العربية السعودية

المستخلص

 هدف هذا البحث إلى تقييم مدى فاعلية تضمين ورشة تدريبية حول التصميم التعليمي للمعلمين في برنامج التدريب الصيفي في أدائهم التدريسي. استخدمت الدراسة أساليب مختلطة، مثل مجموعات التركيز، وملاحظة المشاركين، وتحليل البيانات، لقياس تأثير البرنامج على كفاءة المعلمين في تحقيق نتائج التعلم وتحسين العملية التعليمية. شارك في الدراسة ستون معلمًا، حضروا ورشة العمل التي استمرت ثلاثة أيام لمدة خمس ساعات يوميًا، والتي تم تقديمها عدة مرات خلال صيف عام 2019. وتم جمع تعليقات المشاركين أثناء وبعد الانتهاء من الدورة وبعد فصل دراسي كامل من التدريس لتقييمها التطبيق العملي لتعاليم الورشة. وأظهرت النتائج أنه في ورشة التدريب على التصميم التعليمي، لوحظت فروق ذات دلالة إحصائية في جميع مراحل ADDIE  بعد التقييم. تراوحت قيم اختبارT من -9.78 إلى -11.34، مع قيم p أقل من 0.01. كان المتوسط الإجمالي لجميع مراحل ADDIE هو -9.87 عند p<0.0 ، وقد أدى ذلك إلى تعزيز مهارات المعلمين وكفاءاتهم بشكل كبير وعزز اهتمامهم بمزيد من التطوير المهني. وتوصي الدراسة بأن تركز برامج تدريب المعلمين على تعزيز مهارات التصميم التعليمي والتطوير المهني المستمر لاطلاع المعلمين على أحدث ممارسات وتقنيات التدريس.
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Effectiveness of Instructional Design Training Workshop to Enhance Teachers' Skills and Improve their Competencies of Teaching

المؤلف [English]

  • Dr. Sameer Mosa AlNajdi
المستخلص [English]

This research aimed to evaluate the effectiveness of including an instructional design training workshop for teachers in the summer training program in their teaching performances. The study utilized mixed methods, such as focus groups, participant observation, and data analysis, to measure the program's impact on teachers' competency in achieving learning outcomes and improving the educational process. Sixty teachers participated in the study, attending the three-day workshop for five hours daily, which was presented multiple times during the summer of 2019. The participants' feedback was collected during and after completing the course and after an entire semester of teaching to assess the practical application of the workshop's teachings. The results showed that in the instructional design training workshop, statistically significant variances were observed in all stages of ADDIE post-evaluation. T-values ranged from -9.78 to -11.34, with p-values less than 0.01. The overall mean score for all phases of ADDIE was -9.87 at p<0.01, and it significantly enhanced the teachers' skills and competencies and fostered their interest in further professional development. The study recommends that teacher training programs focus on enhancing instructional design skills and ongoing professional development to inform educators about the latest teaching practices and techniques.
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: Instructional Design
  • Teachers Skills
  • Teaching Competencies
  • Teachers Training
  • Professional Development