دور معلمات الروضة في تنمية مهارات الأطفال في التعامل مع التنمر وسبل تعميقه من وجهة نظرهن في ضوء بعض المتغيرات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

درجة ماجستير الآداب في المناهج العامة – كلية التربية جامعة الملك سعود- المملكة العربية السعودية

المستخلص

 
هدفت الدراسة الكشف عن واقع دور معلمات الروضة في تنمية مهارات الأطفال في التعامل مع التنمر وبيان سبل تعميقه من وجهة نظرهن في ضوء بعض المتغيرات، ولتحقيق هذا الهدف استخدمت الدراسة المنهج الوصفي واعتمدت على الاستبانة في جمع البيانات، وطبقت على عينة بلغت (181) من معلمات الروضة، تم توزيعهن وفق متغيري المؤهل وسنوات الخبرة، وأشارت النتائج إلى أن واقع دور معلمات الروضة في تنمية مهارات الأطفال في التعامل مع التنمر المدرسي وقائياً جاء مرتفعاً، وأن  واقع دور معلمات الروضة في تنمية مهارات الأطفال في التعامل مع التنمر المدرسي علاجيا جاء متوسطاً، وأن موافقة أفراد عينة الدراسة على السبل المقترحة لتعميق واقع دور معلمة الروضة في تنمية مهارات الأطفال في التعامل الوقائي والعلاجي مع ظاهرة التنمر المدرسي جاءت مرتفعة جداً، كما أشارت النتائج لوجود فروق في استجابات أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغير المؤهل لصالح ذوات المؤهل التربوي، ووجود فروق في استجاباتهن تعزى لمتغير سنوات الخبرة لصالح ذوات سنوات الخبرة الأعلى.
 
 
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Role of Kindergarten Teachers in Developing Children's Skills in Dealing with Bullying and Deepening Their Application: Perspectives and Influencing Variables

المؤلف [English]

  • Norah Mohammed bin Abdullah Al-Salem
المستخلص [English]

This study aimed to uncover the role of kindergarten teachers in developing children's skills in dealing with bullying and explore ways to deepen their application based on their perspectives and some influencing variables. The study employed a descriptive methodology and utilized a questionnaire as the data collection tool. The questionnaire was distributed to a sample of 181 kindergarten teachers who were categorized according to qualification and years of experience. The results indicated that the role of kindergarten teachers in developing children's skills in dealing with school bullying was found to be highly preventive, while their role in providing remedial measures was rated as moderate. The study sample strongly agreed with the proposed methods to enhance the role of kindergarten teachers in developing children's preventive and remedial skills in dealing with school bullying. Furthermore, the results revealed differences in the responses of the study sample attributed to the qualification variable, favoring those with an educational qualification, as well as differences based on years of experience, favoring those with more experience.
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: Bullying
  • Violence
  • Prevention
  • Remediation