The Level of Soft Skills Inclusion in the 6th Grade English Textbooks

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 the Master Degree in Curricula and methods of teaching the English language, Department of Curricula and Instruction, Faculty of Education, Qassim University, Kingdom of Saudi Arabia

2 Associate Professor of Curricula and Instruction at Qassim University

المستخلص

This study aimed to determine the level of inclusion of soft skills in English language textbooks for the sixth grade. The study adopted a descriptive approach. To achieve the study's goal, content analysis was used on English textbooks, specifically "We Can 3" (formerly known as "We Can 5-6"), for the academic year 1444. Data collection tools, developed by the researchers, included a content analysis card for the soft skills that should be included in the sixth-grade English language textbooks and a survey questionnaire distributed to 261 English language teachers for the sixth grade in the Kingdom of Saudi Arabia. The primary tool was a list of soft skills that should be included in sixth-grade English language textbooks. After verifying the tool's reliability and validity, it was transformed into a content analysis card, which was statistically analyzed by extracting frequencies and percentages. The study yielded the following results: (1) Identification of a list of soft skills that should be included in the content of sixth-grade English language textbooks, consisting of three main skills, seven sub-skills, and 30 indicators. (2) The number of sub-skills included in the content of "We Can 3" was 899 skills, including 346 related to personal skills, 220 related to social skills, and 333 related to cognitive skills. (3) Personal skills had the highest representation in the activities of "We Can 3," with a percentage of 38%, followed by cognitive skills at 37%, and finally, social skills at 24%. (4) Personal skills were included in "We Can 3" with 346 indicators, accounting for 38%, followed by cognitive skills with 333 indicators at 37%, and social skills with 220 indicators at 24%. (5) Based on a survey questionnaire provided by the researcher to English language teachers, it is evident that sixth-grade English language textbooks have a low level of inclusion of soft skills. Based on the study's results, it is recommended to identify the training requirements for English language teachers to acquire knowledge about soft skills and how to assist learners in developing them.
 
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

تحليل متعمق لدمج المهارات الناعمة في كتب اللغة الإنجليزية للصف السادس

المؤلفون [English]

  • Hanan Abdulhadi Abdullah Alakshan 1
  • Khalid bin Mohammed bin Rashid Al-Humaidhi 2
المستخلص [English]

هدفت هذه الدراسة إلى تحديد مستوى تضمين المهارات الناعمة في كتب اللغة الإنجليزية للصف السادس. اعتمدت الدراسة الطريقة الوصفية. لتحقيق الهدف من الدراسة، تم استخدام تحليل المحتوى، من الكتب المدرسية الإنجليزية  (We Can 5-6 ، وفي عام 2023 أعيدت تسميته إلىWe Can 3 ) ،  للعام الدراسي هـ1444. كانت الأدوات المستخدمة لجمع البيانات، التي أعدها الباحث، عبارة عن بطاقة تحليل محتوى للمهارات الناعمة التي يجب تضمينها في كتب اللغة الإنجليزية للصف السادس، واستبيان استطلاعي تم توزيعه على 261 معلمًا ومعلمة للغة الإنجليزية للصف 6 في المملكة العربية السعودية. كانت الأداة الرئيسية قائمة بالمهارات الناعمة التي يجب تضمينها في كتب اللغة الإنجليزية للصف السادس، بعد التحقق من ثبات الأداة وصدقها، تم تحويلها إلى بطاقة تحليل المحتوى وتم تحليلها إحصائيا عن طريق استخراج التكرارات والنسب المئوية. وقد توصلت الدراسة للنتائج التالية: (1) تحديد قائمة بالمهارات الناعمة التي ينبغي أن تضمن في محتوى كتب اللغة الإنجليزية للصف السادس. وتتألف من 3 مهارات رئيسية، و7 مهارات فرعية، و30 مؤشرا. (2) بلغ عدد المهارات الفرعية التي تم تضمينها في محتوى We Can 3 899 مهارة، منها 346 تتعلق بمجال المهارات الشخصية، و220 تتعلق بمجال المهارات الاجتماعية، و333 تتعلق بمجال المهارات المعرفية. (3) كانت المهارات الشخصية هي الأعلى المدرجة في محتوى أنشطة We Can 3 بنسبة38٪ ، تليها المهارات المعرفية بنسبة37 ٪ ، وأخيرا المهارات الاجتماعية بنسبة 24٪. (4) تم تضمين المهارات الشخصية في We Can 3 ب346 مؤشرا ونسبة 38 ٪ ، تليها المهارات المعرفية بـ 333 مؤشرا ونسبة 37 ٪ ، وأخيرا المهارات الاجتماعية بـ 220 مؤشرا ونسبة 24٪. (5) بناءًا على استبيان استطلاعي قدمته الباحثة لمعلمي ومعلمات اللغة الإنجليزية، من الواضح أن كتب اللغة الإنجليزية للصف السادس يتوافر بها معدل منخفض من المهارات الناعمة. وبناء على نتائج الدراسة، يوصى بالتعرف على متطلبات تدريب معلمي اللغة الإنجليزية لاكتساب المعرفة حول المهارات الناعمة وكيفية مساعدة المتعلمين في تطويرها.
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • الكلمات المفتاحية: المهارات الناعمة
  • المهارات المعرفية
  • المهارات الاجتماعية
  • تحليل المحتوى