الأثر التربوي للتحرش الجنسي على أطفال الروضة من وجهة نظر المعلمات بمحافظة خميس مشيط

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 ماجستير اصول التربية

2 أستاذ أصول التربية المشارك بكلية التربية جامعة الملك خالد

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على الآثار التربوية و النفسية والاجتماعية المتعلقة بالتحرش الجنسي على أطفال الروضة من وجهه نظر المعلمات، وتم استخدام المنهج الوصفي التحليلي بأداته الاستبانة لجمع البيانات المطلوبة ، وتكون مجتمع الدراسة من معلمات رياض الأطفال الحكومية والأهلية في مدينة خميس مشيط، البالغ عددهم 291 معلمة وهم انفسهم عينة الدراسة، وأظهرت النتائج: أن الآثار التربوية المترتبة للتحرش الجنسي على أطفال الروضة، كانت عالية. وأن الآثار النفسية والاجتماعية للتحرش الجنسي على أطفال رياض الأطفال كانت عالية جدًا. وتشير هذه النتائج إلى التأثير الكبير للتحرش الجنسي على الأطفال الصغار، علاوة على ذلك، قامت الدراسة بتحليل البيانات وحددت فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة 0.05 فيما يتعلق بالآثار التربوية للتحرش الجنسي على أطفال الروضة بناءً على تجاربهم. مما يشير إلى أن المعلمين ذوي المستويات المختلفة من الخبرة يرون آثارًا تعليمية مختلفة للتحرش الجنسي على أطفال رياض الأطفال. إلا أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند نفس مستوى الدلالة فيما يتعلق بالتأثيرات النفسية والاجتماعية والتربوية للتحرش الجنسي على أطفال رياض الأطفال عند النظر إلى متغيرات الدراسة، كالتخصص والتأهيل الأكاديمي ونوع المدرسة، وأوصت الدراسة: بتنفيذ برامج شاملة للتوعية والوقاية من التحرش الجنسي داخل رياض الأطفال لتثقيف المعلمين وأولياء الأمور والموظفين حول تأثير التحرش الجنسي على الأطفال وطرق معالجة ومنع مثل هذه الحوادث.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The educational impact of sexual harassment on kindergarten children from the teachers' point of view

المؤلفون [English]

  • Fawzia Ali Salem Al-Khazim Al-Qahtani 1
  • GHADA HAMZA 2
1
2
المستخلص [English]

The study aimed to identify the educational and the psychological and social effects related to sexual harassment on kindergarten children from the point of view of the study sample, the study population consisted of public and private kindergarten teachers in the city of Khamis, and their number reached 291 leaders. The study tool represented by the questionnaire was used, and the results showed: The educational effects of sexual harassment on kindergarten children, as seen by the study sample, were high. And that the psychological and social effects of sexual harassment on kindergarten children, as perceived by the study sample, were very high. These results indicate the significant impact of sexual harassment on the educational and general well-being of young children. Moreover, the study analysed the data and identified statistically significant differences at the level of significance of 0.05 regarding the educational effects of sexual harassment on kindergarten children based on their experiences. This indicates that teachers with different levels of experience see different educational effects of sexual harassment on kindergarten children. However, there are no statistically significant differences at the same level of significance with regard to the psychological, social and educational effects of sexual harassment on kindergarten children when looking at the variables of the study, such as specialization, academic qualification, and school type. The study recommends: implementing comprehensive awareness and prevention programs within kindergartens to educate teachers and parents Matters and staff about the impact of sexual harassment on children. These programs should focus on identifying, treating and preventing such incidents.
 
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية [English]

  •  educational effects
  • psychological and social effects
  • sexual harassment