المرونة التنظيمية في مكاتب التعليم بمحافظة ينبع وعلاقتها بسلوك العمل الابتكاري لدى المشرفين التربويين

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحث ماجستير تخصص الادارة التربوية بكلية الدراسات العليا التربوية - جامعة الملك عبد العزيز

2 أستاذ القيادة التعليمية بكلية الدراسات العليا التربوية - جامعة الملك عبد العزيز

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على درجة توافر المرونة التنظيمية و مسـتوى سلوك العمل الابتكاري لدى المشرفين التربويين في مكاتب التعليم بمحافظة ينبع من وجهة نظرهم، كما هدفت الدراسة إلى الكشف عما إذا كانت هناك علاقة ارتباطية ذات دالة إحصائيًة بين المرونة التنظيمية في مكاتب التعليم وسلوكات العمل الابتكاري  لدى المشرفين التربويين، ومن ثم الكشف عن الفروق ذات الدلالة الإحصائية بين متوسطات تصورات المشرفين التربويين في مكاتب التعليم حول تقديرهم لدرجة توافر المرونة التنظيمية و مسـتوى سلوك العمل الابتكاري لديهم  والتي تعزى لاختلاف متغيري الجنس، وسنوات الخبرة.
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Organisational Resilience In Education Offices in Yanbu Governorate and its Relationship to Educational Supervisors’ Innovative Work Behaviour

المؤلفون [English]

  • Sultan Abdullah M. Haddad 1
  • Suhail Mohammed I. Alayyafi 1
  • Prof. Saleh Ali Y. Alqarni 2
المستخلص [English]

Title of Study: Organisational Resilience in Education Offices in Yanbu Governorate and its Relationship to Educational Supervisors’ Innovative Work Behaviour.
The study aimed to Identify the level of organizational resilience and innovative work behaviour among educational supervisors in education offices in Yanbu Governorate from the supervisors’ perceptions. It also aimed to explore statistical significant correlation between the organizational resilience among education offices and educational supervisors’ innovative work behaviours. In addition, the study aimed at detecting statistical significant differences in educational supervisors’ mean responses on their evaluation of organizational resilience and innovative work behaviour due to the difference in their gender and years of experiencee.
 
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: organisational resilience
  • innovative work behaviour
  • education offices