دور السياسات التعليمية في الحد من الفاقد التعليمي في المرحلة الابتدائية بمدينة جدة وسبل تعزيزه "دراسة ميدانية"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحثة ماجستير، تخصص سياسات تربويه، قسم التربيه، كلية التربيه، جامعة الملك خالد

المستخلص

هدفت الدراسة الكشف عن دور السياسات التعليمية في الحد من الفاقد التعليمي في المرحلة الابتدائية بمدينة جدة وتحديد السبل المقترحة لتعزيزه، ولتحقيق هذا الهدف استخدمت الدراسة المنهج الوصفي واعتمدت على الاستبانة في جمع البيانات، وطبقت الدراسة على عينة بلغت (356) من معلمي المرحلة الابتدائية موزعين وفق متغيرات (النوع/ التخصص/ المؤهل)، وأشارت النتائج إلى أن واقع دور السياسات التعليمية في الحد من الفاقد التعليمي في المرحلة الابتدائية بمدينة جدة جاء متوسطاً، وأن موافقة عينة الدراسة على السبل المقترحة لتعزيز دور السياسات التعليمية في الحد من الفاقد التعليمي في المرحلة الابتدائية بمدينة جدة جاءت مرتفعة جداً، كما أشارت النتائج لعدم وجود فروق دالة إحصائياً في استجابات عينة الدراسة تعزى لمتغير النوع أو التخصص، بينما توجد فروق دالة إحصائياً في استجاباتهم تعزى لمتغير المؤهل لصالح ذوي المؤهل التربوي. وفي ضوء ما توصلت إليه الدراسة من نتائج فإنه يمكن التوصية بما يلي: ضرورة التحديث المستمر لمضمون السياسة التعليمية بما يضمن مواكبتها للمتغيرات والمستجدات التربوية المعاصرة. تنقيح السياسة التعليمية وحذف ما بها من حشو أو غموض. تشكيل لجان متخصصة من الخبراء لدراسة مشكلة الفاقد التعليمي من حيث مسبباتها وكيفية التعامل الإيجابي معها. التواصل المستمر من جانب المسئولين مع الأسرة والمجتمع المحلي للعمل معاً من أجل التغلب على مشكلة الفاقد التعليمي. عمل ندوات ولقاءات للتوعية المجتمعية بمشكلة الفاقد التعليمي وآليات التعامل الإيجابي معها.
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Role of Educational Policies in Reducing Educational Loss in Primary Schools in Jeddah and Ways of Enhancement: A Field Study

المؤلف [English]

  • Manal Mohammed Al-Khalaaf
المستخلص [English]

The study aimed to uncover the role of educational policies in reducing educational loss in primary schools in Jeddah and identifying the proposed methods of enhancement. To achieve this goal, the study utilized a descriptive methodology and employed questionnaires to collect data. The study was administered to a sample consisting of 356 primary school teachers, distributed according to variables such as gender, specialization, and qualification. The results indicated that the actual role of educational policies in reducing educational loss in primary schools in Jeddah was moderate. The sample’s agreement with the proposed methods to enhance the role of educational policies in reducing educational loss in primary schools in Jeddah was very high. The results also showed no statistically significant differences in the study sample’s responses attributed to gender or specialization variables, while there were statistically significant differences in their responses attributed to the qualification variable in favor of those with an educational qualification. Based on the study's findings, the following recommendations can be made: the need for continuous updating of the educational policy content to ensure its alignment with contemporary educational changes and developments, revising the educational policy and eliminating any redundancies or ambiguities, establishing specialized committees of experts to study the issue of educational loss in terms of its causes and how to positively address it, continuous communication by officials with families and the local community to collaborate in overcoming the issue of educational loss, and organizing seminars and meetings for public awareness about the issue of educational loss and positive strategies for dealing with it.
 
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • : Educational Policies
  • Educational Loss
  • Dropout
  • Academic Failure