وحدة مُطورة في الدراسات الاجتماعية قائمة على دعائم التربية بالصُحبة وأثَرُها على تنمية بعض القيم الأخلاقية والفضول المعرفي لدى طلاب الصف الثاني الإعدادي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ المناهج وطرق تدريس الاجتماعيات

2 أأستاذ المناهج وطرق تدريس الاجتماعيات المشارك كلية التربية – جامعة القصيم

المستخلص

المستخلص: هدف البحث إلى التعرف على أثر وحدة مُطورة  في الدراسات الاجتماعية قائمة علي دعائم التربية بالصحبة على تنمية بعض القيم الأخلاقية والفضول المعرفي لدى طلاب الصف الثاني الإعدادي، ولتحقيق هَذا الهدف تم الاعتمادعلى المنهج(التجريبي ذو التصميم شبه التجريبي)، إعداد قائمة بالقيم الأخلاقية، وإعادة بناء وُحدة "قيمنا الإسلامية والمواطنة الصالحة"في ضوء دعائم التربية  بالصحبة واعداد دليل للمعلم في ضوء الوحدة المُطورة وكراسة أنشطة للطالب ، كما تم إعداد أدوات البحث والتي تمثلت في(مقياسي القيم الأخلاقية والفضول المعرفي)، وتم تطبيق الوُحدة علي عينة بلغت(60)طالب من طلاب الصف الثانى الإعدادي، مقسمةإلي مجموعتين تجريبية وضابطة وأشارت نتائج البحث إلى وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوي دلالة(0.01)بين متوسطي درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لمقياسى القيم الأخلاقية والفضول المعرفي لصالح المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي، مما يشير إلى أثر الوحدة المُطورة في تنمية القيم الأخلاقية والفضول المعرفي، كما أوصى البحث بالعديد من التوصيات ومنها أهمية التربية بالصحبة فى تدريس الدراسات الاجتماعية ودورها في تنمية القيم الأخلاقية والفضول المعرفي لدى الطلاب، وضرورة تضمين القيم الأخلاقية وأبعاد الفضول المعرفي في مناهج الدراسات الاجتماعية بالمرحلة الإعدادية.
 
وحدة مُطورة، التربية بالصحبة، القيم الأخلاقية، الفضول المعرفي.
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

An advanced unit in social studies based on the pillars of companionship education Its impact on developing some moral values and cognitive curiosity among second-year middle school students

المؤلفون [English]

  • Abdullah Abdul Khaleq 1
  • Dr. Sherine Kamel Musa Abdel Hadi 2
المستخلص [English]

The aime of the research is to identify the impact of a development unit in social studies based on companionship education to develop some moral values ​​ and cognitive curiosity among second-year property school students. To achieve this goal, representing the method used (experimental with quasi-experimental design)and preparing a list of moral values, and rebuilding “Our Islamic Values ​​and Good Citizens” unit in light of the pillars of companionship education, a teacher’s guide was prepared in light of the developed unit, and a activates brochure the student. Research tools were also prepared, which were (scales of moral values, curiosity, and inquisitiveness), and the unit was applied to complete recovery (60) A student from the second year of property school, divided into two groups, experimental and control. The results of the research indicated that there were statistically significant differences at the level of significance (0.01) between the average scores of students in the experimental and control groups in the post-application of the scale of moral values ​​and cognitive curiosity, in favor of the experimental group in the post-application, which indicates To the impact of the developed unit in developing moral values ​​and cognitive curiosity, the research also recommended many recommendations, including the importance of companionship education in teaching social studies and its role in developing moral values ​​and cognitive curiosity among students, and the necessity of including moral values ​​and dimensions of cognitive curiosity in the social studies curricula in the middle school. 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: developed unit
  • companionship education
  • moral values
  • cognitive curiosity