الذاكرة الجمعية والهوية الثقافية في روايات رجاء عالم- قراءة في ضوء نظرية موريس هالبفاكس

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد، تخصص الأدب المقارن، قسم اللغة العربية، جامعة طيبة

المستخلص

يطرح هذا البحث فرضية وجود هدف أيدولوجي للمنتوج الثقافي السردي للروائية رجاء عالم يتركز في رغبة الكاتبة تخليد الذات صاحبة الهوية الثقافية الحجازية في العقل الجمعي السعودي من خلال الإلحاح على الذاكرة وفعل التذكر باعتبارها ثيمة أساسية لكثير من الروايات في محاولة لإثراء مخزون الذاكرة بالعادات والتقاليد التي تجسد تفاصيل حياتية لمرحلة مختارة بعناية من التاريخ الحجازي مع اعطاءها بعداَ مرجعياً يثبت أصالتها ويقاوم نسيانها. ولإجابة هذه الفرضية كان لابد من تحديد أهداف البحث التي تتوزع بين تعريف كل من مفهوم الذاكرة الجمعية والهوية الثقافية. وبحث علاقة كل منهما بالآخر. وطرح علاقة التاريخ بالسرد وتطورها بعد تغير النظرة للأدب في ظل نظرية ما بعد الحداثة وتحوله من منتج سلبي لا يفيد في دراسة ثقافة الأمم نظراً لارتباطه بالعالم المتخيل غير الحقيقي ليصبح عاملاً فعالاً يشارك التاريخ مهمة توثيق بيئات وثقافات الأمم. إضافة إلى علاقة الذاكرة الجمعية بالذات وبالأدب. وتم طرح هذه المحاور جميعها من خلال الربط بروايات لرجاء عالم (طريق الحرير) و (خاتم) و (طوق الحمام) حيث ظهرت فيها ثيم التذكر وتمثلات الذاكرة المرتبطة بالذات أو بهوية المنطقة الروحانية والتاريخية واضحة من خلال تركيز السرد على ذاكرة التاريخ القديم ومزجه بالذاكرة لحاضر. وقد فرضت طبيعة الموضوع منهجية الاعتماد على نظرية العالم الاجتماعي موريس هالبفاكس في الذاكرة الجمعية كأساس فلسفي تنظيري للطرح مع اعتماد المنهج التأويلي في معالجة النصوص، واستثمار معطيات النقد الثقافي في جميع محاور البحث.
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Collective Memory and Cultural Identity in the Novels of Rajaa Alim - A Study in Light of Maurice Halbwachs' Theory

المؤلف [English]

  • Dr. Amani Ahmed Dakhil Allah Abu Alhassan
المستخلص [English]

This research presents the hypothesis of an ideological purpose behind the cultural narrative production of the novelist Rajaa Alim. It primarily focuses on the author's desire to immortalize the self with a Hejazi cultural identity in the Saudi collective consciousness. This is achieved through a persistent emphasis on memory and the act of remembering as a fundamental theme in many novels, attempting to enrich the memory repository with the customs and traditions that embody life details from a carefully selected period of Hejazi history. The goal is to give it a reference point that proves its authenticity and resists forgetting. To address this hypothesis, the research objectives were defined, including the definition of the concepts of collective memory and cultural identity. The research explores the relationship between these concepts and addresses the relationship between history and narrative. It examines their evolution after the shift in the perception of literature in the postmodern era, transforming it from a passive product with no contribution to the study of nations' cultures to becoming an active factor participating in documenting the environments and cultures of nations. The research also delves into the relationship between collective memory and the self. All these aspects are discussed by linking them to the novels of Rajaa Alim. Regarding the research sample, the practical aspect focuses on the novels "Tariq Al-Hareer" (Silk Road), "Khatam" (Ring), and "Toq Al-Hamaam" (The Collar of the Dove). These novels exhibit a clear theme of remembering linked to the self and, at the same time, to the region's identity through the narrative's focus on ancient history blended with the present. Given the nature of the topic, the research methodology relies on the sociological theory of Maurice Halbwachs in collective memory as a philosophical-theoretical basis. The interpretive approach is employed in the textual analysis, and the data of cultural criticism are utilized in all research aspects.
 
 
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: Collective Memory
  • Narrative
  • Hejazi Cultural Identity
  • Raja Alim