القيادة الخادمة وعلاقتها بالمواطنة التنظيمية لدى المشرفين التربويين بمكتب تعليم صبيا بالمملكة العربية السعودية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 معلم بتعليم منطقة جازان

2 معلم بتعليم المدينة المنورة

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع ممارسة قيادة مكتب تعليم محافظة صبيا للقيادة الخادمة، وعلاقتها بمستوى سلوك المواطنة التنظيمية من وجهة نظر المشرفين والمشرفات بالمكتب، وتحقيقا لأهداف الدراسة فقد تم استخدام المنهج الكمي الوصفي بأسلوبه الارتباطي، وقد شملت أداة الدراسة مقياساً لكل متغير لجمع البيانات من مجتمع البحث والبالغ عددهم (102) مشرفاً ومشرفة، أما عينة الدراسة فقد كانت قصدية شاملة، وتوصلت لعدد (91) استجابة صالحة للتحليل، وقد خلصت الدراسة إلى أن ممارسة قيادات مكتب تعليم صبيا للقيادة الخادمة جاءت بدرجة (عالية) من وجهة نظر المشرفين والمشرفات، كما أن مستوى سلوك المواطنة التنظيمية لدى المشرفين والمشرفات بمكتب تعليم صبيا جاء بدرجة عالية جداً، وأظهرت النتائج وجود علاقة ارتباط طردية ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين ممارسة قيادات مكتب تعليم صبيا للقيادة الخادمة ومستوى سلوك المواطنة التنظيمية من وجهة نظر المشرفين والمشرفات. كما أظهرت أيضاً وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) في ممارسة المشرفين والمشرفات لسلوك المواطنة التنظيمية تعزى للجنس، وجاءت فروق الدلالة لصالح الذكور في البعد الأول والثاني والثالث والرابع وإجمالي متوسط الأبعاد، ولصالح الإناث في البعد الخامس فقط. كذلك ظهرت فروق دالة إحصائياً عند نفس المستوى تعزى لسنوات الخبرة في البعد الأول (الإيثار)، والبعد الخامس (الضمير الحي) بين مجموعة المستجيبين من ذوي الخبرة (أقل من 5 سنوات)، وبين مجموعتي المستجيبين من ذوي الخبرة ( 5 – 10 ) و (أكثر من 10) سنوات، ولصالح المجموعتين الأعلى في سنوات الخبرة.
وقد تضمنت الدراسة عدداً من التوصيات لتطوير الممارسات القيادية وإنتاجية فريق العمل الإشرافي في مكاتب التعليم بناءً على نتائج الدراسة.
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Servant Leadership and Its Relationship to Organizational Citizenship Among Educational Supervisors in Sabya Governorate Education Office, Kingdom of Saudi Arabia

المؤلفون [English]

  • ahmed naser 1
  • raed ali 2
المستخلص [English]

The study aimed to identify the practice level of servant leadership among leaders in Sabya Education Office and its relationship to organisational citizenship behaviour from the perceptions of educational supervisors. To achieve the study’s objectives, a quantitative method was utilized using the descriptive correlational approach. The study tools included a survey measure for each variable to collect data from study population that consisted of 102 male and female educational supervisors. The sample was purposive and included 91 valid responses. Based on the educational supervisors’ perceptions, the study revealed that the practice of servant leadership among leaders in Sabya Education Offices was high and the level of organizational citizenship behavior among male and female supervisors was very high. The results showed that there is a direct correlation with statistical significance at the level of (0.01) between the practice of servant leadership by the leaders of the Sabya Education Office and the level of organizational citizenship behavior among supervisors. It also showed that there were statistically significant differences in the practice of organizational citizenship behavior by male and female supervisors based on gender. The significant differences were in favor of males in the first, second, third, fourth, and overall average dimensions, and in favor of females in the fifth dimension only. There were also statistically significant differences at the due to years of experience in the first dimension (altruism) and the fifth dimension (conscientiousness) between the group of respondents with experience (less than 5 years), and the two groups of respondents with experience (5 - 10) and ( more than 10 years) in favor of the two groups with the highest years of experience. 
 
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Key words: servant leadership
  • organisational citizenship
  • educational supervisors
  • education offices