أثر برنامج تعليمي مستند لاستراتيجيات ما وراء المعرفة والاستقصاء العادل في تنمية مهارات القراءة الناقدة والتفكير الناقد لدى طالبات الصف الأول الثانوي في مدينة تبوك في المملكة العربية السعودية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدير إدارة الإشراف التربوي

المستخلص

    هدفت الدراسة إلى التعرف على أثر برنامج تعليمي مستند لاستراتيجيات ما وراء المعرفة والاستقصاء العادل في تنمية مهارات القراءة الناقدة والتفكير الناقد لدى طالبات الصف الأول الثانوي بالمملكة العربية السعودية. واشتملت عينة البحث على (150) طالبةً من طالبات الصف الأول الثانوي بمدينة تبوك بالمملكة العربية السعودية، خلال الفصل الأول من العام الدراسي )2022-2023)، تم تقسيمهن إلى مجموعة تجريبية (75) طالبةً وأخرى ضابطة (75) طالبةً. وتضمنت أدوات البحث اختبار مهارات القراءة الناقدة، واختبار للتفكير الناقد. وقد أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًا بين مجموعتي الدراسة في اختبار القراءة الناقدة في التطبيق البعدي ولصالح المجموعة التجريبية، كما أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًا بين مجموعتي الدراسة في اختبار التفكير الناقد في التطبيق البعدي ولصالح المجموعة التجريبية.
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effect of an educational program based on metacognitive strategies and fair inquiry in developing critical reading and critical thinking skills for first year secondary school female students in Tabuk (Kingdom of Saudi Arabi)

المؤلف [English]

  • Dr.. Inaya bint Hassan Al-Qibli
المستخلص [English]

The study aimed to identify the effect of an educational program based on metacognitive strategies and fair inquiry in developing critical reading and critical thinking skills for first year secondary school students in the Kingdom of Saudi Arabia. The research sample included (150) female students from the first grade of secondary school in Tabuk, Kingdom of Saudi Arabia, during the first semester of the academic year (2022-2023). They were divided into an experimental group (75) students and a control group (75) student. The research tools included a critical reading skills test, and a critical thinking test. The results showed that there were statistically significant differences between the two study groups in the critical reading test in the post application and in favor of the experimental group, and the results showed that there were statistically significant differences between the two study groups in the critical thinking test in the post application in favor of the experimental group
.
 
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: educational program
  • strategies
  • metacognition
  • fair investigation
  • critical reading skills
  • critical thinking
  • Saudi Arabia