تطوير منظومة البحث التربوي في الجامعات السعودية في ضوء مدخل اقتصاد المعرفة (تصور مقترح)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الإدارة التربوية والتخطيط، كلية التربية، جامعة أم القرى

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تقديم تصور مقترح لتطوير منظومة البحث التربوي في الجامعات السعودية في ضوء مدخل اقتصاد المعرفة؛ من خلال التعرف على واقع منظومة البحث التربوي في الجامعات السعودية.  ولتحقيق ذلك تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي للأدبيات التي تناولت مجال الدراسة.  وخلصت الدراسة لعدة نتائج أبرزها: أن منظومة البحث التربوي تعاني من ضعف في جوانب إنتاج البحوث التربوية ونشرها وتسويقها وتوظيفها واستثمارها، إلى جانب ضعف التنمية المهنية لأعضاء هيئة التدريس وطلاب الدراسات العليا في مجال البحث التربوي.  كما توصلت الدراسة إلى تقديم تصور مقترح تكوّن من المنطلقات، والبناء المقترح للتصور والذي تضمن ستة مكونات هي: مبادئ التصور، وأهدافه، ومرتكزاته، ومتطلبات تطبيقه، وآليات التنفيذ، ومعوقات تطبيقه. وقدمت الدراسة عدة توصيات كان أبرزها تبني كليات التربية بالجامعات السعودية تطبيق التصور المقترح، وتعزيز وتقوية رأس المال الفكري، وزيادة المخصصات المالية اللازمة لتطوير منظومة البحث التربوي من أجل توفير البيئة البحثية الجيدة.
الكلمـات المفتاحية:
           منظومة البحث التربوي، البحث التربوي، اقتصاد المعرفة.
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Enhancing the Educational Research System in Saudi Universities through the Application of the Knowledge Economy Approach (Suggested Scenario)

المؤلف [English]

  • Dr. Kholoud Ahmad ALansari
المستخلص [English]

The study aimed to propose a vision for the development of the educational research system in Saudi universities, taking into consideration the knowledge economy approach. By examining the current state of the educational research system in Saudi universities, the study utilized a descriptive analytical method to analyze relevant literature. The study identified several key findings, including the weaknesses in producing, publishing, marketing, employing, and investing in educational research, as well as the insufficient professional development opportunities for faculty members and graduate students in the field of educational research. Furthermore, the study presented a proposed vision that consists of six components: the principles of the vision, its objectives, its foundations, requirements for its application, implementation mechanisms, and obstacles to its implementation. The study also put forth several recommendations, such as encouraging education colleges in Saudi universities to adopt the proposed concept, strengthening intellectual capital, and increasing financial allocations to create a conducive research environment for the development of the educational research system.
 
Keywords:
 
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Educational research
  • Knowledge economy
  • Educational research system