مدى امتلاك طلاب الدراسات العليا في تخصص الإدارة التربوية مهارات إجراء الدراسات البينية وطبيعة اتجاهاتهم نحوها

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ الإدارة التربوية المشارك، كلية التربية، جامعة الملك عبد العزيز.

المستخلص

هدفت الدراسة الكشف عن مدى امتلاك طلاب الدراسات العليا في تخصص الإدارة التربوية مهارات إجراء البحوث البينية وطبيعة اتجاهاتهم نحوها، ولتحقيق هذا الهدف تم استخدام المنهج الوصفي، والاعتماد على الاستبانة في جمع البيانات، وطبقت الدراسة على عينة بلغت (143) من طلاب وطالبات الدراسات العليا في تخصص الإدارة التربوية، وأسفرت النتائج: أن درجة امتلاك طلاب الدراسات العليا في تخصص الإدارة التربوية لمهارات إجراء البحوث البينية جاءت متوسطة، وأن اتجاهاتهم نحوها جاءت منخفضة أي سلبية، كما أشارت النتائج لعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغير النوع، بينما وجدت فروق دالة إحصائياً في استجاباتهم تعزى لمتغير المرحلة لصالح طلاب مرحلة الدكتوراه مقارنة بطلاب مرحلة الماجستير. واختتمت الدراسة بمجموعة من التوصيات جاء من أبرزها: ضرورة التحديث والتطوير المستمر لبرامج الدراسات العليا في ضوء الاستفادة من الخبرات المتطورة في هذا المجال. توعية طلاب الدراسات العليا بأهمية البحوث البينية وتأثيراتها الإيجابية على المستوى الفردي والجماعي بما يعزز من اتجاهاتهم الإيجابية نحوها.
الكلمات المفتاحية: الاتجاه، الدراسات البينية، تخصص الإدارة التربوية، بحوث الإدارة التربوية.
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Extent to which graduate students in educational administration possess the skills to conduct interdisciplinary studies and their attitudes towards them.

المؤلف [English]

  • DR. Khadija Maqbool Al-Zahrani
المستخلص [English]

 
This study aimed to investigate the extent to which postgraduate students in the field of educational administration possess interdisciplinary research skills and the nature of their attitudes towards these skills. To achieve this objective, a descriptive methodology was employed, utilizing a questionnaire for data collection. The study was conducted on a sample of 143 postgraduate students in the field of educational administration. The results revealed that the degree of possession of interdisciplinary research skills by postgraduate students in educational administration was moderate, and their attitudes towards these skills were negative. The results also indicated that there is no statistically significant differences in the responses of the study participants attributed to gender, while statistically significant differences were found in their responses attributed to the stage of study, favoring doctoral students compared to master's students. The study concluded with a set of recommendations, including the necessity of continuous updating and development of postgraduate programs in light of evolving experiences in this field, raising awareness among postgraduate students about the importance of interdisciplinary research and its positive individual and collective impacts, thus enhancing their positive attitudes towards it.
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Attitudes
  • Interdisciplinary Studies
  • Educational Administration
  • Educational Management Research