واقع دور الجامعات السعودية في تنمية مهارات القرن الحادي والعشرين لدى طلابها وتصور مقترح لتعزيزه في ضوء أهداف التربية الإسلامية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

دكتوراه، تخصص التربية الإسلامية، قسم أصول التربية، كلية التربية، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية معلم متقدم بإدارة تعليم القويعية، وزارة التعليم، المملكة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة الكشف عن واقع دور الجامعات السعودية في تنمية مهارات القرن الحادي والعشرين لدى طلابها وتقديم تصور مقترح لتعزيزه وفق أهداف التربية الإسلامية، ولتحقيق هذا الهدف تم استخدام المنهج الوصفي بأسلوبه المسحي مع الاعتماد على الاستبانة في جمع البيانات، وتكون مجتمع الدراسة من جميع أعضاء هيئة التدريس الذكور بجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، وجامعة أم القرى، وجامعة الملك فيصل، وجامعة املك خالد، وجامعة حائل، والبالغ عددهم (9431)، وقد تم تحديد عينة عشوائية بسيطة بلغت (374) عضواً، واشارت النتائج إلى ما يلي: 1-     واقع دور الجامعات السعودية في تنمية مهارات القرن الحادي والعشرين لدى طلابها كان أبرزه «لواقع دور عضو هيئة التدريس»، وأبرز فقراته: يوظف عضو هيئة التدريس التكنولوجيا في عملية التعليم والتعلم، ويشجع عضو هيئة التدريس الطلاب على إتقان الأعمال وتجويدها، يلي ذلك «الواقع المتعلق بالأنشطة الطلابية»، وأبرز فقراته: تساعد الأنشطة الطلابية على إطلاق طاقات الطلاب، وإبداعاتهم، وتؤكد الأنشطة الطلابية روح الولاء، والانتماء في وجدان الطلاب، وأخيراً الواقع «المتعلق بالمقررات الدراسية»، وأبرز فقراته: تتضمن المقررات الدراسية أنشطة تتطلب توظيف التكنولوجيا والتقنية الحديثة ، وتعزز المقررات الدراسية الاتجاهات الإيجابية للعمل التعاوني بين الطلبة، وبناءً عليه قدمت الدراسة تصوراً مقترحاً لتطوير دور الجامعات السعودية في تنمية مهارات القرن الحادي والعشرين لدى طلابها في ضوء أهداف التربية الإسلامية.
 
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Role of Saudi Universities in Developing 21st Century Skills among Students and a Proposed Framework for Enhancement in Light of Islamic Education Objectives

المؤلف [English]

  • Dr. Ayed bin Hamoud bin Jaad Al-Duhaimli Al-Qahtani
المستخلص [English]

This study aimed to uncover the current role of Saudi universities in developing 21st-century skills among their students and to propose a framework for enhancement in accordance with the objectives of Islamic education. To achieve this goal, a descriptive survey methodology was employed, utilizing a questionnaire for data collection. The study population included all male faculty members in Imam Muhammad bin Saud Islamic University, Umm Al-Qura University, King Faisal University, Princess Nourah bint Abdulrahman University, Hail University, totaling 9,431 individuals. A simple random sample of 374 members was selected. The results indicated that the current role of Saudi universities in developing 21st-century skills among students was most prominent in the "Faculty Members' Role," with notable items such as the use of technology in the teaching and learning process and encouraging students to excel in their work. The status-quo related to "Student Activities" followed, emphasizing that student activities help unleash students' potentials and creativity, confirming a sense of loyalty and belonging among students. The status-quo related to "Coursework" was also highlighted, stating that courses include activities that require the use of modern technology, fostering positive attitudes towards collaborative work among students. Based on these findings, the study proposed a framework for the development of the role of Saudi universities in nurturing 21st-century skills among students in the light of Islamic education objectives.
 
Keywords:
21st Century Skills, Proposed Framework, Islamic Education.
 
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • 21st Century Skills
  • Proposed Framework
  • Islamic Education