المشروعات البحثية مدخل لتطوير البحث البيني في المجال التربوي "دراسة تحليلية"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد بقسم الإدارة التربوية والتخطيط، كلية التربية، جامعة أم القري

المستخلص

هدفت الدراسة تناول المشروعات البحثية باعتبارها مدخل لتطوير البحث البيني في المجال التربوي، ولتحقيق هذا الهدف تم استخدام المنهج الوصفي، وجاءت الدراسة مشتملة على إطار عام شمل مقدمتها ومشكلتها وأسئلتها وأهدافها وأهميتها ومنهجها والدراسات السابقة، ثم ثلاثة محاور، عرض المحور الأول الإطار الفكري للمشاريع البحثية، وتناول المحور الثاني الإطار المفاهيمي للبحث البيني كما تعكسه الأدبيات التربوية والدراسات السابقة، ووضح المحور الثالث كيفية توظيف المشاريع البحثية باعتبارها مدخلاً لتطوير البحث البيني في المجال التربوي، ثم خاتمة بها أبرز نتائج الدراسة وتوصياتها ومقترحاتها، وكان من أبرز نتائج الدراسة ما يلي: يمكن توظيف المشاريع البحثية لتطوير البحث البيني في المجال التربوي من خلال عدة جوانب لعل أبرزها ما يلي: أولاً: تفعيل مقومات بناء المشروعات البحثية والتي تتمثل في القيادة والثقة والاتصال وهيكل المشروع البحثي، ثانياً: تفعيل معايير جودة البحوث البينية ومؤشراتها من خلال المشاريع البحثية والتي تتمثل في: معايير ومؤشرات القوى البشرية المساهمة في البحث العلمي البيني، معايير ومؤشرات تنفيذ العمل البحثي، معايير ومؤشرات نتائج/مخرجات العمل البحثي، ثالثاً: توافر متطلبات تحقيق التميز في بحوث البينية من خلال المشروعات البحثية والتي تشمل: مجال تنفيذ البحوث البينية، مجال البحوث المنشورة، مجال الحجم البحثي، رابعاً: تأكيد الالتزام بضوابط ومعايير المسؤولية الأخلاقية للبحث البيني من خلال المشروعات البحثية.
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Research Projects as an Entry Point for the Development of Interdisciplinary Research in the Educational Field: An Analytical Study

المؤلف [English]

  • Wafa Abdul Aziz Abdullah Mohdher
المستخلص [English]

This study explored the potential of research projects as a catalyst for advancing interdisciplinary research in the educational domain. Utilizing a descriptive methodology, the research comprised a comprehensive framework encompassing an introduction, problem statement, research questions, objectives, significance, methodology, and previous studies. The study was structured around three core dimensions. The first dimension outlined the theoretical underpinnings of research projects, emphasizing leadership, confidence, communication, and research project structure as pivotal components. The second dimension delved into the conceptual framework of interdisciplinary research, drawing from educational literature and prior studies. The third dimension elucidated how research projects could serve as a cornerstone to bolster interdisciplinary research in the educational field. The study concluded with key findings, recommendations, and proposals. Among the salient findings were that research projects could be harnessed to amplify interdisciplinary research by activating essential building blocks, such as leadership, confidence, and effective communication, while also adhering to quality standards and indicators for research projects. Moreover, it underscored the significance of fulfilling the prerequisites for attaining research excellence in interdisciplinary research through research projects and the ethical responsibilities that should be maintained. The study's insights contributed to enriching the educational research landscape, fostering stronger interdisciplinary research partnerships.
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Research Projects
  • Educational Research
  • Interdisciplinary Research
  • Research Partnership