واقع البيئة المدرسية للتلاميذ زارعي القوقعة "دراسة تحليلية"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحثة دكتوراه قسم التربية الخاصة - جامعة الملك سعود

المستخلص

هدف البحث إلى تقييم واقع البيئة المدرسية للتلاميذ زارعي القوقعة، وذلك من خلال تحليل محتوي الأدبيات التي تمت في مجال البيئة المدرسية للتلاميذ زارعي القوقعة، واستخدمت الباحثة المنهج التحليلي، وتوصلت الدراسة إلى أنه لابد من تعديل البيئات المدرسية للتلاميذ زارعي القوقعة لتتلائم مع احتياجاتهم المتنوعة ويستفيدوا من التعليم فيمدارس التعليم العام والتكيف مع متطلبات الفصول الدراسية ومن ثم تحسن أدائهم المدرسي، فالهدف من تعديل البيئات المدرسية للتلاميذ زارعي القوقعة توفير  وضع تعليمي مناسب في أقل البيئات تقييداً، ومراعاة احتياجات التلاميذ مع توفير خدمات محددة حسب احتياجاتهم الفردية، وقد أوصت الدراسة بتكثيف برامج التدريب المقدمة للمعلمين والتي تسهم في زيادة معارف وخبرات معلمي التلاميذ زارعي القوقعة وضعاف السمع واستخدام استراتيجيات التدريس بناء على احتياجات التلاميذ زارعي القوقعة وضعاف السمع، مع ضرورة مراعاة الفروق الفردية بين التلاميذ زارعي القوقعة وضعاف السمع.
 
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The reality of the school environment for students with cochlear implants An analytical study"

المؤلف [English]

  • Amal Ahmed Osman Fadl
المستخلص [English]

This study aimed to provide a theoretical framework on the school environment for cochlear implant students, by identifying the concept of the school environment, and its components for cochlear implant students in the basic stage, and then the current study tries to identify the challenges facing cochlear implant students in school environments as well as the importance of supporting cochlear implant students in school environments by reviewing the literature that dealt with the subject of school environments for cochlear implant students To achieve the objectives of the study, the researchers used the descriptive analytical approach, and the study concluded that it is necessary to modify the school environments of cochlear implant students to suit their diverse needs and benefit from education in general education schools and adapt to the requirements of the classroom and then improve their school performance, the goal of modifying school environments for cochlear implant students is to provide an appropriate educational situation in the least restrictive environments Taking into account the needs of students while providing specific services according to their individual needs, the study recommended intensifying training programs provided to teachers that contribute to increasing the knowledge and experience of teachers.
 
 
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: Hearing impaired
  • cochlear implants
  • deaf and hard of hearing