برنامج قائم على نظرية العبء المعرفي لتحسين كفاءة السعة العقلية والسيطرة الانتباهية للتلاميذ ذوى صعوبات التعلم بالمرحلة الابتدائية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ علم النفس التربوي المساعد كلية التربية- جامعة بني سويف

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى الكشف عن فعَّالية برنامج قائم على نظرية العبء المعرفي لخفض العبء المعرفي للتلاميذ ذوي صعوبات التعلم، وتحسين كفاءة السعة العقلية والسيطرة الانتباهية لديهم. وتكونت عينة البحث من (60) تلميذاً وتلميذة بالصف الرابع الابتدائي، تم تقسيمهم إلى مجموعتين ضابطة وتجريبية، عدد كل منهما (30) تلميذاً وتلميذة، تراوحت أعمارهم الزمنية من (10 – 11) عامًا بمتوسط حسابي قدره (10.54) وانحراف معياري قدره (0.45). وشملت أدوات البحث الصورة الخامسة من مقياس ستانفورد ـ بينيه (تعريب وتقنين محمود أبو النيل، وآخرون، 2011)، ومقياس مايكل بست لصعوبات التعلم (إعداد جويعد عيد الشريف، 2007)، كما شملت أدوات البحث الحالي مقاييس العبء المعرفي، والسعة العقلية، والسيطرة الانتباهية، ثم برنامج قائم على نظرية العبء المعرفي (والمقاييس والبرنامج من إعداد الباحثة). وقد أشارت نتائج البحث إلى وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي درجات عينة البحث في القياسين القبلي البعدي لأبعاد مقياس العبء المعرفي في اتجاه القياس القبلي، مما يشير إلى أن البرنامج قد أثر تأثيرًا إيجابيًا بحجم تأثير كبير في خفض العب المعرفي لدى تلاميذ المجموعة التجريبية، كما وجدت الدراسة فروقا دالة إحصائيا بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة للسعة العقلية في القياس البعدى، وكذلك تبين وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطي درجات القياسيين القبلي والبعدى في السعة العقلية لدى تلاميذ المجموعة التجريبية مشيرا إلى أن حجم التأثير كبير مما يدل على التأثير الايجابي لجلسات البرنامج، كما أسفرت النتائج عن وجود فروق دالة إحصائيا بين  متوسطي درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة للسيطرة الانتباهية في القياس البعدى، وكذلك وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطي درجات القياسيين القبلي والبعدى في السيطرة الانتباهية لدى تلاميذ المجموعة التجريبية، وهي نتائج تشير إلى حجم تأثير إيجابي كبير لجلسات البرنامج.
 
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A program based on cognitive load theory to improve the efficiency of mental capacity and attentional control for students with learning difficulties in the primary stage

المؤلف [English]

  • Heba Mamdouh Mahmoud Hassan
المستخلص [English]

This paper aims to reveal the effectiveness of a program based on cognitive load theory in reducing the cognitive load of students with learning difficulties and improving the efficiency of their mental capacity and attentional control. The research sample consisted of (60) male and female students in the fourth grade of primary school, who were divided into two groups: a control group, numbering (30) male and female students, and an experimental group, numbering (30) male and female students. Their chronological ages ranged from (10 - 11) years, with an arithmetic mean of (10.54) and a standard deviation value of (0.45). The research instruments included the fifth form of the Stanford-Binet scale (Arabicised and standardised by Mahmoud Abu El-Nil, et al., 2011), and the Michael Best Learning Difficulties Scale (prepared by Jowaid Eid Al-Sharif, 2007) in sorting and classifying the sample. The instruments of the current research also included measures of cognitive load, mental capacity, attentional control, and a program based on the theory of cognitive load (all prepared by the researcher). The results of the research indicated that there were statistically significant differences between the mean scores of the research sample in the two pre- and post-measurements of the dimensions of the cognitive load scale (in the direction of the pre-measurement), indicating that the program had a positive and large effect in reducing the cognitive load among the students of the experimental group due to the intervention. The study also found statistically significant differences between the mean scores of the experimental group and the control group for mental capacity in the post-measurement, and it also showed that there were statistically significant differences between the mean scores of the pre- and post-measurements in mental capacity among the students of the experimental group, indicating that the size of the effect is large, which indicates the positive impact of the sessions. The program results also revealed that there were statistically significant differences between the mean scores of the experimental group and the control group for attentional control in the post-measurement, as well as the presence of statistically significant differences between the mean scores of the pre- and post-measurements in attentional control among the students of the experimental group. These results indicate the size of a large positive effect of the program sessions.
 
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: cognitive load theory
  • mental capacity efficiency
  • attentional control
  • people with learning difficulties
  • primary stage