تصميم برنامج تعليمي قائم على التعلم بالمشروعات الإلكترونية في مادة الدراسات الاجتماعية وقياس فاعليته في تنمية التنور الوقائي من مخاطر الكوارث الطبيعية لدى طالبات الصف الثالث المتوسط

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مشارك، مناهج وطرق تدريس الدراسات الاجتماعية، كلية التربية، جامعة طيبة

المستخلص

 هدفت الدراسة الحالية إلى تصميم برنامج مقترح قائم على التعلم القائم على المشاريع الإلكترونية وقياس مدى فاعليته في تطوير أبعاد الوقاية من الكوارث (المعرفية، والمهارية، والوجدانية). اتبع البحث المنهج شبه التجريبي مع استخدام تصميم المجموعتين (التجريبية والضابطة) والتطبيق القبلي والبعدي ، وقد بلغت عينة الدراسة (64) طالبة في الصف الثالث المتوسط بالمدارس الحكومية بمنطقة المدينة المنورة، موزعين بالتساوي على مجموعتين. وللقيام بذلك تم بناء البرنامج التدريبي المقترح لتوظيف التعلم القائم على المشروع الإلكتروني، وإعداد أدوات القياس، المتمثلة في: الاختبار التحصيلي، ومقياس الوقائي من الكوارث، المكون من محورين (مهاري، وجداني)، وتم التحقق من صدق وثبات أداة البحث. أظهرت النتائج وجود أثر إيجابي للبرنامج على تطوير الأبعاد المختلفة للتنور الوقائي من الكوارث. وأوصت الدراسة بضرورة تشجيع المعلمين والمعلمات في مختلف المراحل الدراسية على توظيف التعلم القائم على المشاريع الإلكترونية في تعليم وتعلم الدراسات الاجتماعية، وتوفير بيئات تعليمية تتيح للمتعلمين تحمل مسؤولية تعلمهم.
 
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Designing a proposed program based on E-Project based learning in the subject of social studies and examining its effectiveness in developing the Disasters prevention Literacy among third-year middle school female students

المؤلف [English]

  • Rania bint Nasser Hamed Al Raddadi
المستخلص [English]

The current study aimed to design a proposed program based on E-Project based learning and measure its effectiveness in developing the dimensions of Disasters prevention Literacy ( cognitive, skillful, and emotional ). The research followed quasi experimental design of two group (experimental and control), and (pre- and post-test), where the research sample reached (64) female students in the third intermediate grade in public schools in the Medina region, distributed evenly into two groups. and to do this, the proposed training program was built to employ the E-Project based learning, achievement test and disaster prevention litercy scale, consisting of two axes (skillful, emotional) had been prepared, and the validity and reliability of the research tool had been verified. Results indicate that this program had a positive impact of on the development of different dimensions of the Disasters prevention Literacy. The research recommended the necessity of encouraging male and female teachers at various academic levels to employ learning based on electronic projects in teaching and learning social studies, and providing learning environments that allow learners to take responsibility for their learning.
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • : Educational program
  • Disasters education
  • Disasters Literacy
  • E-Project based learning