دور معلم التربية الفنية في اكتشاف ورعاية الطفل الموهوب فنيًا في مرحلة الروضة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحثة دكتوراة و محاضر بقسم الفنون البصرية- كلية الفنون - جامعة الملك سعود المملكة العربية السعودية

المستخلص

يعالج هذا البحث: دور معلم التربية الفنية في اكتشاف ورعاية الطفل الموهوب فنيًا في مرحلة الروضة، وتنبثق مشكلة البحث من خلال أن كثيرًا من الموهوبين لم تتوفر لديهم الفرص ليتم اكتشافهم بالبرامج المناسبة خلال التحاقهم بالتعليم وخاصة في السنوات الأولى من حياتهم وأن عدم اكتشاف الطفل الموهوب فنيًا في مجال الفن التشكيلي من بين أقرانه العاديين داخل الفصل الدراسي في مرحلة الروضة  قد يؤدي إلى اختفاء موهبته الفنية وبالتالي قد يفقد المجتمع الموهبة في مجال الفنون التشكيلية، وتأتي أهمية البحث من اهتمام المجتمعات بالمتفوقين والموهوبين والكشف عنهم ودراستهم ومعرفة خصائصهم ومشكلاتهم وحاجتهم وظروف تنشئتهم، ويأتي اهتمام المجتمعات بهذه الفئة من منطلق أنها فئة ذهبية وثروة قومية تشكل رأس مال غاليًا وثمينًا بالإضافة إلى أنه أفضل أنواع الاستثمار، ويهدف البحث إلى التعرف على مفهوم الموهبة التشكيلية، والتعرف على مواصفات برنامج التربية الفنية في اكتشاف الطفل الموهوب فنيًا في مجال الفن التشكيلي مرحلة الروضة، وقد استخدم البحث المنهج الوصفي التحليلي، وتوصل إلى أن الطفل الموهوب فنيًا في مرحلة الروضة يتميز بالأداء العالي  من التنوع  في الأفكار  وأصالتها في العمل الفني لذلك فهو يحتاج الى برامج وأنشطة مناسبة لرعايته، وأن من واجب المعلم غرس السلوك الخيري والإنساني في سلوك الطفل الموهوب فنيًا في مرحلة الروضة.
 
 
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Role of Art Education Teachers in Discovering and Nurturing Artistically Gifted Children in Kindergarten

المؤلف [English]

  • Nora Salem Saeed Al-Hadrami
المستخلص [English]

This research addresses the role of art education teachers in discovering and nurturing artistically gifted children in kindergarten. The research problem arises from the fact that many gifted individuals do not have the opportunity to be discovered through appropriate programs during their early education, especially in the early years of their lives. Failure to discover artistically gifted children among their peers within the classroom during the kindergarten stage may lead to the disappearance of their artistic talent, resulting in the loss of artistic talent in the field of visual arts within the community. The importance of this research stems from the interest of societies in identifying and studying high-achieving and gifted individuals, understanding their characteristics, problems, needs, and upbringing conditions. Societies prioritize this group as a valuable national asset and a precious investment. The research aims to explore the concept of artistic talent, understand the specifications of the art education program in discovering artistically gifted children in the field of visual arts during the kindergarten stage. The research utilized a descriptive-analytical approach and found that artistically gifted children in kindergarten exhibit high performance, diversity in ideas, and authenticity in their artistic work, thus requiring appropriate programs and activities for their nurturing. It is the teacher's duty to instill charitable and humanitarian behavior in the behavior of artistically gifted children in kindergarten.
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Teacher
  • Art Education
  • Gifted Child
  • Kindergarten