تمويل مدارس التعليم العام بمنطقة عسير في ضوء الاقتصاد الأخضر "بدائل مقترحة"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ اقتصاديات التعليم وتخطيطه بجامعتي الأزهر الملك خالد

2 باحث ببرنامج الدكتوراه الإدارة والاشراف التربوي جامعة الملك خالد

المستخلص

هدف البحث التوصل إلى بدائل مقترحة لتمويل مدارس التعليم العام بمنطقة عسير في ضوء أبعاد الاقتصاد الأخضر (الاقتصادية، والاجتماعية، والتكنولوجية، البيئية)؛ واستخدم البحث المنهج الوصفي، وتضمن مجتمع البحث جميع قادة المدارس والمشرفين التربويين في منطقة عسير، وتمثلت العينة في (378) عضوًا، وتم استخدم الاستبانة كأداةً لجمع البيانات؛ وأظهرت النتائج أن درجة موافقة أفراد عينة البحث على بدائل تمويل مدارس التعليم العام في ضوء البعدين الاقتصادي والبيئي للاقتصاد الأخضر جاءت بدرجة (عالية جداً)، بينما جاءت الموافقة بدرجة (عالية) بالنسبة للبعدين الاجتماعي والتكنولوجي، وعدم وجود فروق ذات دالة إحصائية عند مستوى دلالة 0.05 أو أقل بين متوسطات استجابة أفراد عينة البحث حول البدائل المقترحة لتمويل مدارس التعليم العام بمنطقة عسير في ضوء أبعاد الاقتصاد الأخضر تعزى لمتغيري (الجنس، والوظيفة الحالية)؛ ويمكن التوصية بتطبيق بدائل تمويل مدارس التعليم العام ذات العلاقة بأبعاد الاقتصاد الأخضر، مثل: تشجيع الاستثمار في تطوير البنية التحتية الخضراء لمدارس التعليم العام، بما يوفر استخدامًا أكثر فعالية للموارد الطبيعية المتاحة.
 
 
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Financing public education schools in the Asir region In light of the green economy "Suggested alternatives"

المؤلفون [English]

  • elsied elsied 1
  • mohade amer 2
المستخلص [English]

The goal of the research is to come up with proposed alternatives for funding public education schools in the Asir region in light of the dimensions of the green economy (economic, social, technological, environmental). The research used the descriptive approach, and the research community included all school leaders and educational supervisors in the Asir region. The sample consisted of (378) members, and the questionnaire was used as a tool for collecting data. The results showed that the degree of approval of the research sample members regarding alternatives to financing public education schools in light of the economic and environmental dimensions of the green economy was (very high), while approval was (high) for the social and technological dimensions, and there were no statistically significant differences at the significance level of 0.05. Or less among the averages of the response of members of the research sample regarding the proposed alternatives for financing public education schools in the Asir region in light of the dimensions of the green economy due to the variables (gender and current job); It can be recommended to implement alternatives for financing public education schools related to the dimensions of the green economy, such as: encouraging investment in developing green infrastructure for public education schools, which provides more effective use of available natural resources.
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: financing public education schools
  • green economy
  • economic dimension
  • social dimension
  • technological dimension
  • environmental dimension