أثر برنامج تطوير مهني وفق التعلم المدمج في تنمية الكفاءة الذاتية لدى معلمات الكيمياء

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

باحثة دكتوراه، مناهج وطرق تدريس العلوم، قسم المناهج، كلية التربية. جامعة الملك سعود، المملكة العربية السعودية

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن أثر برنامج تطوير مهني وفق التعلم المدمج في تنمية الكفاءة الذاتية لدى معلمات الكيمياء. ولتحقيق أهداف الدراسة قامت الباحثتان باستخدام المنهج المختلط ذو التصميم المتزامن، وتكّونت عينة الدراسة من عينة قصدية مكونة من (28) معلمة كيمياء شاركن في البرنامج بإدارة التدريب التربوي بمحافظة الخرج،  خلال الفصل الثالث من العام الدراسي 1444ه. وصمم الباحثتان أداتا الدراسة: استبيان الكفاءة الذاتية، تضمنت ثلاثة محاور هي الكفاءة المعرفية (15) عبارة، والكفاءة الانفعالية (15) عبارة، والكفاءة التدريسية (15) عبارة. وبطاقة مقابلة مجموعات التركيز. وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج: توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0,05 (بين متوسطات استجابات المعلمات في التطبيق القبلي والتطبيق البعدي في استبيان الكفاءة الذاتية لصالح التطبيق البعدي. ووجود أثر للبرنامج في تنمية الكفاءة الذاتية لدى المعلمات في جميع المجالات، كما جاءت البيانات النوعيّة متوافقة مع البيانات الكميّة. وأخيرا قدمت الباحثتان توصيات ومقترحات لدراسات مستقبلية.
 
 
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Effect of a Professional Development Program Based on Blended Learning on Self-efficacy of Female Chemistry Teachers.

المؤلفون [English]

  • Jamila bint Ali Al-Shehri
  • Prof. Dr. Suzan AlHajj Omar
المستخلص [English]

The aim of this study is to explore the impact of Professional Development Program Based on Blended Learning on Self-efficacy of Female Chemistry Teachers. . In order to achieve the study objectives, the researchers used a mixed method approach with a concurrent design The study sample consisted of a purposive sample of 28 chemistry teachers who participated in the program at the Educational Training Department in Al-Kharj Governorate during the third semester of the academic year 1444 AH.
The researchers designed the study tool: : a self-efficacy questionnaire, which included three axes: cognitive competence15, emotional competence15, and teaching competence15 and a focus group interview card.
The study reached several results: there were statistically significant differences at the level of significance (α ≤ 0,05) between the average teacher responses in the pre-application and the post-application of the self-efficacy questionnaire in favor of the post-application. The program had an impact on developing the self-efficacy of teachers in all fields, and the qualitative data was consistent with the quantitative data.
Finally, the researcher presented recommendations and proposals for future studies.
 
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: Professional Development
  • Blended Learning
  • Self-effic