دور التربية الإسلامية في مواجهة الآثار السلبية للانفتاح التقني المعاصر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحثة دكتوراة، تخصص أصول التربية الإسلامية، قسم التربية، كلية التربية، جامعة الملك خالد

المستخلص

هدف البحث الكشف عن دور التربية الإسلامية في مواجهة الآثار السلبية للانفتاح التقني المعاصر، ولتحقيق هذا الهدف تم استخدام المنهج الوصفي الاستقرائي، وحاول البحث الإجابة عن السؤالين الآتيين: ما ملامح أبرز آثار الانفتاح التقني المعاصر على شباب الأمة الإسلامية، وكيف يمكن مواجهة الآثار السلبية للانفتاح التقني المعاصر وفق الرؤية التربوية الإسلامية، وبعد عرض الإطار العام للبحث والدراسات السابقة ذات الصلة، تناول البحث في المبحث الأول مطلبين عرض المطلب الأول للآثار الإيجابية للانفتاح التقني على الشباب في الأمة الإسلامية بينما عرض المطلب الثاني للآثار السلبية لهذا الانفتاح التقني عليهم، ثم جاء المبحث الثاني بعنوان: كيفية مواجهة الآثار السلبية للانفتاح التقني وفق الرؤية التربوية الإسلامية، وتكون من أربعة مطالب، المطلب الأول: توظيف بعض أساليب التربية الإسلامية للوقاية من الآثار السلبية للانفتاح التقني، وتناول المطلب الثاني توجيه الأسرة لوقاية أبنائها من الآثار السلبية للانفتاح التقني، وجاء المطلب الثالث عن الالتزام بتطبيق ضوابط التواصل الإلكتروني، وكان المطلب الرابع: تفعيل دور وسائل الإعلام في مواجهة تحديات العولمة الثقافية، واختتمت الدراسة بأبرز النتائج والتوصيات.
 
 
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Role of Islamic Education in Confronting the Negative Effects of Contemporary Technological Openness

المؤلف [English]

  • fawzaia mohamed
المستخلص [English]

The research aimed to uncover the role of Islamic education in confronting the negative effects of contemporary technological openness. To meet such an end, a descriptive-inductive approach was utilized. The research sought to answer the following questions: What are the prominent features of the positive and negative effects of contemporary technological openness on the youth of the Islamic nation? How can the negative effects of contemporary technological openness be addressed according to the Islamic educational perspective? After presenting the general framework of the research and relevant previous studies, the first section of the research addressed two aspects: the first aspect presented the positive effects of technological openness on the youth of the Islamic nation, while the second aspect discussed the negative effects of this technological openness on them. The second section, entitled "How to Confront the Negative Effects of Technological Openness According to the Islamic Educational Vision," consisted of four elements. The first element focused on employing some Islamic educational methods to prevent the negative effects of technological openness. The second element emphasized guiding families to protect their children from the negative effects of technological openness. The third element highlighted the commitment to implementing electronic communication regulations. The fourth element emphasized activating the role of media in confronting the challenges of cultural globalization. The study concluded with the key findings and recommendations.
 
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: Islamic Education
  • Technological Openness
  • Effects
  • Confrontation