تحديات الأمن الفكري والآليات المقترحة لتعزيزه من وجهة نظر طلاب كلية التربية الأساسية بدولة الكويت في ضوء بعض المتغيرات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مشارك، قسم الأصول والإدارة التربوية، كلية التربية الأساسية، الهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب

المستخلص

هدفت الدراسة التعرف على تحديات الأمن الفكري والآليات المقترحة لتعزيزه من وجهة نظر طلاب كلية التربية الأساسية بدولة الكويت في ضوء بعض المتغيرات، وقد اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي، وتم استخدام أداة الاستبيان في هذه الدراسة، وتكونت عينة الدراسة من  (٤٠٠) من الطلاب والطالبات، وقد توصلت الدراسة إلى ما يلي: ارتفاع مستوى أسباب الانحراف الفكري من وجهة نظر أفراد عينة الدراسة، ارتفاع مستوى صور ومظاهر تحقيق الأمن الفكري من وجهة نظر أفراد عينة الدراسة، ارتفاع مستوى الصعوبات والتحديات التي تحول دون تحقيق الأمن الفكري من وجهة نظر أفراد عينة الدراسة، ارتفاع مستوى الموافقة على الآليات المقترحة لتعزيز الأمن الفكري من وجهة نظر أفراد عينة الدراسة، وأوصت الدراسة بإدخال مقرر للأمن الفكري في المناهج الدراسية لطلبة كلية التربية، وقيام الأسرة بواجباتها ومسؤولياتها في التعليم بشكل عام، وفي الأمن الفكري بشكل خاص، كونها المؤسسة التعليمية الأساسية في المجتمع. بين جيل الآباء وجيل الأبناء، والعودة إلى التمسك بالقيم الأخلاقية.
 
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Intellectual Security Challenges and Proposed Mechanisms for Enhancement: Perspectives of Basic Education College Students in Kuwait in Light of Selected Variables

المؤلف [English]

  • Fahad Ahmed Al-Filkaawi
المستخلص [English]

This study aimed to explore the intellectual security challenges and proposed mechanisms for enhancement from the perspective of students at the College of Basic Education in Kuwait, considering certain variables. The study adopted a descriptive methodology, utilizing a questionnaire for collecting data. The study sample consisted of 400 male and female students. The findings revealed the following: a high level of perceived causes of intellectual deviation, an elevated level of perceptions regarding the manifestations and aspects of achieving intellectual security, an increased level of difficulties and challenges hindering the attainment of intellectual security, and a heightened level of agreement with the proposed mechanisms for enhancing intellectual security. The study recommended the incorporation of an intellectual security course into the curriculum for College of Education students, emphasizing the role of families in fulfilling their duties and responsibilities in education, particularly in intellectual security, given their fundamental role as the primary educational institution in society. This underscores the intergenerational transmission of values and the return to a steadfast adherence to ethical values.
 
 
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: Intellectual Security
  • University Students
  • College of Education