المقاربة الأخلاقية لفلسفة القانون نحو منظور لبيان الصلة المؤسسة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحث الماجستير كلية الآداب – قسم الفلسفة – جامعة الكويت

المستخلص

تهدف الدراسة الحالية إلى بيان الصلة التأسيسية بين "مرجعية الأخلاق" لـ"فلسفة القانون، وغيرها من مجالات التنظير الفلسفي وبين "المرجعية الدينية". في ضوء منظورات الفصل والانفصال في فضاءات التنظير الفلسفي.
كما أوضحت الدراسة أن الاختلاف على هيمنة يتمثل في أسباب عديدة منها نزعة الفصل والعلمنة، والتصور الذي هو هيمنة الخلط بين الأخلاق الثابتة والمتغيرة..
وقد توصل الباحث في دراسته إلى عدة نتائج منها: ضرورة التمييز بين الثابت والمتغير من الأخلاق بصورة علمية موضوعية، درءا للخلط الشنيع من جهة، ولتبيان ماهيات الأمور على حقائقها، دون تكلف ولا تأويل.  وأيضاً ضرورة اعتبار "الأخلاق" مرجعية من مرجعيات التنظير لـ"فلسفة القانون" وقصرها على الأخلاق الثابتة، التي تنزل منزلة المشترك الإنساني الحي الذي لم يتغير بتغير الأزمنة السالفة.
وكذلك ضرورة التمييز بين مفهوم "القانون" بالمعنى المباشر، وبين مفهوم "فلسفة القانون" ووجوب توجيه الدعوة لجمهرة الباحثين إلى بذل المزيد من الاهتمام بهذا الموضوع،  بهدف تعميق النظر في أصول ومرجعيات التنظير وللتحقق من مدى حضور "المرجعية الأخلاقية" في التنظير لـ"فلسفة القانون" ولجعل السعي منصباً على تحديد جملة الإمكانات المتاحة التي توفرها "المرجعية الأخلاقية" .
 

عنوان المقالة [English]

The ethical approach to the philosophy of law towards a perspective to explain the established connection

المؤلف [English]

  • a. Saleh Al-Daihani
المستخلص [English]

The current study aims to demonstrate the foundational link between the “ethical authority” of “philosophy of law” and other areas of philosophical theorizing and the “religious authority” in light of the perspectives of separation and separation in the spaces of philosophical theorizing.
The study also showed that the difference in dominance is represented by many reasons, including the tendency of separation and secularization, and the perception that is the dominance of mixing fixed and changing morals.. In his study, the researcher reached several results, including: the necessity of distinguishing between fixed and variable morals in an objective, scientific manner, to avoid hideous confusion on the one hand, and to clarify the essence of matters as they are, without affectation or interpretation.
Also, it is necessary to consider “ethics” as a reference for theorizing “philosophy of law” and limit it to fixed morals, which are relegated to the status of a living human being who has not changed with the change of past times.
Likewise, it is necessary to distinguish between the concept of “law” in the direct sense, and the concept of “philosophy of law,” and the necessity of directing a call to the mass of researchers to pay more attention to this topic, with the aim of deepening consideration of the origins and references of theorizing and to verify the extent of the presence of “moral reference” in theorizing of “philosophy.” “Law” and to make the effort focused on identifying the totality of available possibilities provided by the “moral reference.”