الذكاء الأخلاقي وعلاقته ببعض المتغيرات الديمغرافية لدي طلاب جامعة تبوك مستخدمي مواقع التواصل الاجتماعي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ علم النفس التعليمي المشارك- جامعة تبوك – المملكة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى بحث الذكاء الأخلاقي لدى طلاب الجامعة مستخدمي مواقع التواصل الاجتماعي وعلاقته ببعض المتغيرات الديمغرافية. وتضمنت عينة الدراسة (351) طالب وطالبة (102 طالب، 249 طالبة) من التخصصات العلمية والأدبية من طلاب جامعة تبوك. طبق عليهم مقياس الذكاء الأخلاقي، وبعض المعلومات الديمغرافية، ومعلومات عن مواقع التواصل الاجتماعي (التطبيق المفضل بمواقع التواصل الاجتماعي، عمر الحساب الشخصي، زمن الاستخدام المفضل للتواصل، معدل التواصل اليومي). وأشارت نتائج الدراسة إلى أن مستوى الذكاء الأخلاقي لدى طلاب جامعة تبوك مستخدمي مواقع التواصل الاجتماعي جاء بدرجة مرتفعة عمومًا، حيث بلغ المتوسط العام للمقياس 3.99 من 5، بنسبة مئوية بلغت 80%. وأن نسبة 35.9% من أفراد العينة يتواصلون يوميًا من ساعة إلى 3 ساعات، ونسبة 34.8% من 4-7 ساعات يوميًا. كما أشارت النتائج إلى وجود علاقة دالة احصائيا عند مستوى بين الذكاء الأخلاقي واستخدام مواقع التواصل الاجتماعي لدى طلاب جامعة تبوك. ولم تظهر فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والإناث في جميع أبعاد مقياس الذكاء الأخلاقي (التعاطف، الضمير، ضبط الذات، الاحترام، التسامح، المواطنة، العدل) عند مستوى دلالة 0.01. حيث كانت قيم "ت" غير دالة إحصائيًا في جميع الأبعاد. كذلك، لم تكن هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والإناث في الذكاء الأخلاقي. ولم تظهر فروق ذات دلالة إحصائية بين التخصصات الأدبية والعلمية في جميع أبعاد مقياس الذكاء الأخلاقي (التعاطف، الضمير، ضبط الذات، الاحترام، التسامح، المواطنة، العدل)
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Moral intelligence and its relationship to some demographic variables among students at the University of Tabuk who use social networking sites

المؤلف [English]

  • elham sror
المستخلص [English]

The current study aimed to investigate the moral intelligence of university students who use social networking sites and its relationship to some of their demographic variables. The study sample included (351) male and female students (102 male, 249 female) from scientific and literary majors from the University of Tabuk. They were given a measure of moral intelligence, some demographic information, and information about social networking sites (preferred application on social networking sites, age of personal account, preferred time of use for communication, average daily communication). The results of the study indicated that the level of moral intelligence among students at the University of Tabuk who used social networking sites was generally high, as the general average of the scale reached 3.99 out of 5, with a percentage of 80%. 35.9% of the sample communicated from 1 to 3 hours daily, and 34.8% communicated from 4 to 7 hours daily. The results also indicated that there is a statistically significant relationship at some level between moral intelligence and the use of social networking sites among students at the University of Tabuk. There were no statistically significant differences between males and females in all dimensions of the moral intelligence scale (empathy, conscience, self-control, respect, tolerance, citizenship, justice) at a significance level of 0.01. Where the "t" values were not statistically significant in all dimensions. Also, there were no statistically significant differences between males and females in moral intelligence. No statistically significant differences emerged between literary and scientific disciplines in all dimensions of the moral intelligence scale (empathy, conscience, self-control, respect, tolerance, citizenship, justice).
 
 
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: moral intelligence
  • Students of the University of Tabuk
  • social networking sites
  • Saudi Arabia.