اليقظه العقليه وعلاقتها بالتدفق المعرفي لدى طالبات جامعه الملك خالد بأبها

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ علم نفس التعلم المساعد، قسم علم النفس، كلية التربية، جامعة الملك خالد

المستخلص

    هدف البحث إلى توضيح العلاقة بين اليقظه العقليه والتدفق المعرفي لدى طالبات جامعه الملك خالد بأبها. واعتمد البحث على المنهج الوصفي بهدف التعرف على اليقظة العقلية وعلاقتها بالتدفق المعرفي لدي طالبات المرحلة الجامعية، وتكونت عينة الدراسة الأساسية من (209) من طالبات المرحلة الجامعية من كلية العلوم والتربية. وأظهرت نتائج البحث وجود علاقة موجبة بين أبعاد اليقظة العقلية والتدفق المعرفي ككل لطالبات المرحلة الجامعية، ووجود فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طالبات التخصص النظري وطالبات التخصص العلمي في أبعاد التدفق المعرفي لصالح طالبات التخصص العلمي

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Mindfulness and its relationship the cognitive flow female students at King Khalid University in Abha

المؤلف [English]

  • Khozam Saeed Dakhil Allah
المستخلص [English]

  The research aimed to clarify the relationship between Mindfulness and the cognitive flow among female students at King Khalid University in Abha. The research relied on the descriptive approach with the aim of identifying Mindfulness and its relationship to the cognitive flow among female university students. The basic study sample consisted of (209) female university students from sciences and education college. The results of the research showed that there is a positive correlation between the dimensions of Mindfulness and the cognitive flow as a whole for female university students, and the presence of a statistically significant difference between the average scores of female students in the theoretical major and female students in the scientific major in the dimensions of the cognitive flow in favor of female students in the scientific major.
Keywords:
 

الكلمات الرئيسية [English]

  •  Mindfulness
  • cognitive flow
  • female students at King Khalid University.