مستوى الاحتراق النفسي لدى أعضاء هيئة التدريس بفروع جامعة تبوك في ضوء بعض المتغيرات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ علم النفس المشارك الكلية الجامعية بحقل، جامعة تبوك

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تعرف مستوى الاحتراق النفسي لدى أعضاء هيئة التدريس بفروع كليات جامعة تبوك في ضوء متغيرات: الجنس، الملاك الوظيفي، التخصص، الجنسية، وسنوات الخبرة. ولتحقيق هدف الدراسة استخدم الباحث مقياس ماسلاش للاحتراق النفسي (MBI)، وتم تطبيقه على عينه مكونة من (163) عضواً من مجتمع الدراسة الأصلي البالغ عددهم (335) عضواً. وأظهرت نتائج الدراسة أن أعضاء هيئة التدريس بفروع كليات جامعة تبوك يعانون من الاحتراق النفسي بدرجة متوسطة على أبعاد المقياس الثلاثة (الاجهاد الانفعالي، وتبلد المشاعر، ونقص الشعور بالإنجاز)، وعلى المقياس ككل، كما أظهرت النتائج وجود فروق دالة احصائياً في مستوى الاحتراق النفسي لدى أفراد عينة الدراسة ترجع إلى متغير الملاك الوظيفي(الجامعة، الشركة)، لصالح الأعضاء من منسوبي الجامعة، ومتغير الجنسية (سعودي، غير سعودي)، لصالح أعضاء هيئة التدريس السعوديين، ومتغير سنوات الخبرة، لصالح أعضاء هيئة التدريس الأقل خبرة. كما أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق دالة احصائياً في مستوى الاحتراق النفسي لدى أفراد عينة الدراسة ترجع إلى متغيري: الجنس، والتخصص. وقد خرجت الدراسة في ضوء نتائجها بعدد من التوصيات.
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Level of Burnout among the Teaching Staff at the Branches of Tabuk University in the Light of Some Variables

المؤلف [English]

  • mohamed ahmed
المستخلص [English]

The study aimed to show the level of burnout among Teaching Staff at the Branches of Tabuk University in the Light of Some Variables in the light of some variables: gender, staffing, specialization, nationality and years of experience. To achieve the goal of the study, the researcher used the measure of Maslach for Burnout Inventory (MBI), and was applied to the sample of (163) members of the original study population of (335) members. The results of the study showed that the Teaching Staff at the Branches of Tabuk University suffer from burnout to a medium extent on the three dimensions of the scale (emotional exhaustion, depersonalization, lack of sense of achievement) and the scale as a whole. The results also showed significant differences in the level of burnout in individuals The sample of the study is based on the variable staffing (university, company) for the benefit of the members of the university staff and the variable of nationality (Saudi, non-Saudi) for the benefit of the members of the Saudi faculty and the variable years of experience. The results showed that there were no statistically significant differences in the level of burnout among the study sample members due to the variables of gender and specialization. The results of the study were published a number of recommendations.
Keywords: Burnout, Tabuk University, Teaching Staff.