التحليل الإحصائي لواقع استخدام استراتيجية التعلم التعاوني في تدريس الرياضيات بالمرحلة الابتدائية من وجهة نظر المعلمين في ضوء بعض المتغيرات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

أستاذ الإحصاء المساعد بقسم نظم المعلومات الإدارية كلية الأعمال، جامعة الباحة

المستخلص

هدفت الدراسة الكشف عن التحليل الإحصائي  لواقع استخدام استراتيجية التعلم التعاوني في تدريس الرياضيات بالمرحلة الابتدائية وسبل تعميقه من وجهة نظر المعلمين، وتم استخدام المنهج الوصفي مع الاعتماد على الاستبانة في جمع البيانات، وتمثلت عينة الدراسة في (48) معلماً ومعلمة يُدرّسون مادة الرياضيات للصف الرابع بمرحلة الأساس في المدارس الحكومية والخاصة بمحلية أم درمان قطاع أبو سعد، وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: أن امتلاك معلمي الرياضيات للمهارات المتطلبة لاستخدام استراتيجية التعلم التعاوني في تدريسها جاء مرتفعاً، وأن معلمي الرياضيات لديهم اتجاهات إيجابية نحو استخدام استراتيجية التعلم التعاوني في تدريسيها، وأن معلمي الرياضيات يستخدمون استراتيجية التعليم التعاوني في تدريس الرياضيات في المرحلة الابتدائية بدرجة مرتفعة، كما أشارت النتائج لعدم وجود فروق دالة إحصائياً في استجابات عينة الدراسة تعزى لمتغيرات النوع أو المؤهل أو سنوات الخبرة.
الكلمات المفتاحية: التحليل الإحصائي، الاستراتيجية، التعلم التعاوني، الرياضيات

عنوان المقالة [English]

Statistical analysis of reality of using the cooperative learning strategy in teaching mathematics at the primary level from the point of view of teachers in light of some variables

المؤلفون [English]

  • AMIRA AHMED OSMAN SEEDAHMED*
  • ATTA AWAD ATTA ELSHEIKH**
المستخلص [English]

The study aimed to reveal the reality of using the cooperative learning strategy in teaching mathematics at the primary stage and ways to deepen it from the point of view of teachers. The descriptive approach was used, relying on a questionnaire to collect data. The study sample consisted of (48) male and female teachers teaching mathematics to the fourth grade in the basic stage in Public and private schools in Omdurman locality, Abu Saad sector. The study reached the following results: The mathematics teachers’ possession of the skills required to use the cooperative learning strategy in their teaching was high, and that mathematics teachers have positive attitudes towards using the cooperative learning strategy in their teaching, and that mathematics teachers use the cooperative learning strategy in teaching mathematics at the primary level to a high degree. The results also indicated that there was no Statistically significant differences in the responses of the study sample due to variables of gender, qualification, or years of experience.
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: Statistical analysis
  • strategy
  • cooperative learning
  • mathematics