درجة ممارسة المعلمات في مدارس الدمج الابتدائية الملحق بها فصول لذوي التحديات السمعية بالرياض لمجالات المنظمة المتعلمة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحثة ماجستير في الإدارة التربوية كلية التربية، جامعة الملك سعود

المستخلص

هدفت الدراسة الكشف عن درجة ممارسة المعلمات في مدارس الدمج الابتدائية الملحق بها فصول لذوي التحديات السمعية بالرياض لمجالات المنظمة المتعلمة، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي، وتم اختيار العينة من معلمات مدارس الدمج الابتدائية الملحق بها فصول ذوي التحديات السمعية بمدينة الرياض. وقد تكونت العينة من (50) معلمة من تخصصات متعددة تشملها التربية الخاصة، واعتمدت الدراسة على مقياس أعده في الأصل عبابنه (2007) وتم إدخال بعض التعديلات عليه من قبل الباحثة وفق اقتراحات المحكمين. وقد أعد المقياس بغرض قياس مجالات المنظمة المتعلمة وفق منظور (سينجي)، وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: أن مجالات المنظمة المتعلمة ككل تمارس بدرجة كبيرة من قبل المعلمات في مدارس الدمج الابتدائية، يمكن ترتيب ممارسة المجالات لدى المعلمات تنازليا على النحو التالي: التمكن الشخصي حيث حصل على أعلى متوسط حسابي (857,3)، يليه التفكير النظمي بمتوسط حسابي بلغ (662,3)، ومن ثمّ تعلم الفريق بمتوسط حسابي مقداره (660,3)، يعقبه الرؤية المشتركة (586,3)، وأخيرا النماذج العقلية إذ بلغ المتوسط الحسابي (552,3)، لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات إجابات أفراد عينة الدراسة حول درجة ممارسة مجالات المنظمة المتعلمة (التمكن الشخصي، والنماذج العقلية، والرؤية المشتركة، وتعلم الفريق، والتفكير النظمي، والدرجة الكلية) في مدارس الدمج الابتدائية الملحق بها فصول لذوي التحديات السمعية تُعزى لنوع التخصص أو الخبرة.
الكلمات المفتاحية: الدمج، الإعاقة السمعية، المنظمة المتعلمة.

عنوان المقالة [English]

The Degree of Practice of Female Teachers in Primary Inclusive Schools with Attached Classes for Hearing Impaired Students in Riyadh in the Areas of the Learning Organization

المؤلف [English]

  • Fidaa Mohammed Al-Eifan
المستخلص [English]

This study aimed to explore the degree of practice of female teachers in primary inclusive schools with attached classes for hearing impaired students in Riyadh in the areas of the learning organization. The study utilized a descriptive approach, and the sample was selected from female teachers in primary inclusive schools with attached classes for hearing impaired students in Riyadh. The sample consisted of 50 teachers from various specialties including special education. The study relied on a scale originally developed by Ababneh (2007), with some modifications made by the researcher based on the suggestions of reviewers. The scale was prepared to measure the areas of the learning organization according to Senge's perspective. The study reached the following results: The areas of the learning organization as a whole are practiced to a large extent by female teachers in primary inclusive schools. The areas of practice by teachers can be ranked in descending order as follows: Personal mastery obtained the highest mean score (857.3), followed by systemic thinking with a mean score of (662.3), then team learning with a mean score of (660.3), followed by shared vision (586.3), and finally mental models with a mean score of (552.3). There were no statistically significant differences between the means of the study sample's responses regarding the degree of practice of the areas of the learning organization (personal mastery, mental models, shared vision, team learning, systemic thinking, and total score) in primary inclusive schools with attached classes for hearing impaired students attributed to specialization or experience.
Keywords: Inclusion, Hearing Impairment, Learning Organization.