حِكايَةُ تَجْهيلِ ابنِ حَزْمٍ والخطيبِ البغداديِّ لأبي عِيسَى التِّرْمِذِي ....عَرْضٌ ونَقْدٌ

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مشارك بكلية الحديث الشريف بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة

المستخلص

يعنى البحث بعرض حكاية تجهيل ابن حزم وكذا الخطيب البغدادي للترمذي، وجمع أقوال العلماء في ذلك، ونقد المسألة ومناقشتها بالأدلة والبراهين، وانتظم البحث في فصلين مع خاتمة، ومن أبرز نتائج البحث: أن الترمذي محل إشادة وثناء، وقد أجمع أهل العلم على ذلك، وسعة اطلاع ابن حزم، وعلو منزلته عند أهل العلم، إلا أنَّه مما يُنتَقَدُ عليه تَسَرُّعه في الحكم بجهالة الرواة. وجملة من حَكَى تجهيل ابن حزم للترمذي: اثنا عشر عالـمًا، أولهم ابن القطان الفاسي، وأن ابن حزمٍ حكَم بتجهيل "محمد بن عيسى بن سَوْرَة" في كتابه "الإيصال" وغاب عن ذهنه أنه أبو عيسى الترمذي، ولذلك لم يحكم بجهالته في المحلّى، بل وأثنى عليه في كتابه "الرسالة الباهرة"، أو يُقال: أنَّه لم يعرفه في أول الأمر ثم إنّه تبيّن له حاله لاحقًا فأثنى عليه. وثبت دخول جامع الترمذي الأندلس قبل وفاة ابن حزم بنحو سبعين سنة.
ودعوى ابن دِحْيَة بأن الخطيب البغدادي جهّل الترمذي مردودة؛ فقد أثنى عليه الخطيب ونقل عنه، وهي تؤكد وصف العلماء لابن دحية بالمجازفة في النقل.
 
 

عنوان المقالة [English]

The story of the ignorance of Ibn Hazm and Al-Khatib Al-Baghdadi by Abu Issa Al-Tirmidhi...presentation and criticism

المؤلف [English]

  • Dr.. Ayman bin Ahmed bin Saleh Al-Ruhaili
المستخلص [English]

The research aims to present the story of Ibn Hazm’s ignorance, as well as Al-Khatib al-Baghdadi’s ignorance of Al-Tirmidhi, collect the sayings of scholars on that, criticize the issue and discuss it with evidence and proofs. The research is organized into two chapters with a conclusion. Among the most prominent results of the research is that Al-Tirmidhi is praised and commended, and the scholars have unanimously agreed on that. Ibn Hazm’s knowledge, and his high status among scholars, are criticized for his haste in judging the ignorance of the narrators. A group of those who reported that Ibn Hazm was ignorant of Al-Tirmidhi: Twelve scholars, the first of whom was Ibn Al-Qattan Al-Fasi, and that Ibn Hazm ruled that “Muhammad bin Isa bin Sura” was ignorant in his book “Al-Isal” and he had forgotten that it was Abu Isa Al-Tirmidhi, and therefore he did not rule that he was ignorant in Al-Muhalla, but rather He praised him in his book “Al-Risalah Al-Bahira”, or it can be said that he did not know him at first, but later his condition became clear to him and he praised him. It is proven that Al-Tirmidhi Mosque entered Andalusia about seventy years before the death of Ibn Hazm.
Ibn Dihiya’s claim that Al-Khatib Al-Baghdadi was ignorant of Al-Tirmidhi is rejected. Al-Khatib praised him and quoted him, and it confirms the scholars’ description of Ibn Dihya as taking a risk in transmitting.