درجة ممارسة القيادة الإبداعية في مدارس رياض الأطفال الأهلية من وجهة نظر المعلمات في شمال مدينة جدة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة ماجستير تخصص القيادة التربوية جامعة دار الحكمة الأهلية بجدة

2 الاستاذ المساعد بكلية العلوم الصِّحيَّة والسُّلوكيَّة والتعليم جامعة دار الحكمة الأهلية بجدة

المستخلص

تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على درجة ممارسة القيادة الإبداعية في رياض الأطفال من وجهة نظر معلمات رياض الأطفال في المدارس الأهلية بالمنطقة الشمالية بمدينة جدة، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي، والاستبانة كأداة للدراسة التي تكونت من (45) فقرة مقسمة لأربعة محاور ( درجة الممارسة ، والمعوقات ، والمقترحات ) ، وتكون مجتمع الدراسة من معلمات رياض الأطفال في شمال مدينة جدة للعام الدراسي 2020م، وتألفت عين الدراسة من (205) معلمة ، وهي عينة عشوائية بسيطة ممثلة لمجتمع البحث ، وتم استخدام الأساليب الإحصائية للوصول إلى النتائج .
ومن أبرز نتائج الدراسة :

تبين عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات أفراد عينة الدراسة حول درجة ممارسة القيادة الإبداعية في رياض الأطفال ترجع الى المؤهل الدراسة.
كما تبين أيضاً ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات أفراد عينة الدراسة حول درجة ممارسة القيادة الإبداعية في رياض الأطفال نرجع الى سنوات الخبرة وكان هذا الفارق لصالح الاعلى خبرة (10 سنوات فأكثر ).

وفي ضوء ما توصلت إليه الدراسة تم وضع بعض التوصيات من ضمنها :

إتاحة الفرصة لقائدات رياض الأطفال المبدعات لمشاركة الوزارة صنع القرارات الوزارية المتعلقة بالعمل المدرسي.
عمل دورات تدريبية للقادة من أجل تعزيز ثقتهم بنفسهم وتدريبهم على أبعاد القيادة الإبداعية
تقديم حوافز مادية ومعنوية لقائدات رياض الاطفال المبدعات.
تحديث لوائح وزارة التعليم لخدمة الإبداع والقائدات المبدعات، وعمل ورش عمل لقائدات رياض الأطفال من أجل التخلص من المعوقات الشخصية والإدارية التي تعيق أعمالهم القيادية.

الكلمات المفتاحية:
القيادة الإبداعية، مدارس رياض الأطفال الأهلية، المعلمات
.

عنوان المقالة [English]

Degree of creative leadership practices in private kindergartens from teacher’s perspective in Northern Jeddah

المؤلفون [English]

  • haneen abd 1
  • rabab saleh 2
المستخلص [English]

 
 
Abstract
The study aimed to identify the degree of creative leadership practice in kindergarten from the point of view of kindergarten teachers in private schools in the northern region of Jeddah, and in order to achieve the goals of the study I used the descriptive analytical approach, as the questionnaire was relied on for the study tool, and the research community may be teachers Kindergarten in the north of the city of Jeddah for the academic year 2020 AD, and the study sample consisted of (205) female teachers who responded to the questionnaire, and the study reached several results, namely: The absence of statistically significant differences between the responses of the study sample individuals about the degree of creative leadership practice in kindergarten returns To the qualification of the study, and the presence of statistically significant differences between the responses of the members of the study sample about the degree of creative leadership practice in kindergarten, we refer to the years of experience and this difference was in favor of the highest experience (10 years or more). In light of the findings of the study, some recommendations were made, including providing an opportunity for creative kindergarten leaders to participate in the ministry, making ministerial decisions related to school work, and conducting training courses for leaders in order to enhance their self-confidence and training them in the dimensions of creative leadership, and provide material and moral incentives for creative kindergarten leaders. Likewise, the regulations of the Ministry of Education should be updated to serve creativity and creative leaders, and to conduct workshops for kindergarten leaders in order to get rid of personal and administrative obstacles that hinder their leadership work.
 
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: administrative leadership
  • kindergarten educational schools
  • female teachers