درجــــــة توافر المهارات القيادية بإدارات رعاية الموهوبين بالمملكة العربية السعودية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحث ماجستير في الإدارة التربوية والتخطيط كلية التربية، جامعة أم القرى

المستخلص

هدفت الدراسة التعرّف على مستوى توافر المهارات القيادية الفنية  والانسانية والادارية لدى مديري إدارات الموهوبين بالمملكة العربية السعودية، ولتحقيق هذه الاهداف تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي وتم بناء وتصميم استبانة  إلكترونية، طبقت على مجتمع الدراسة والبالغ عددهم (84) مديراً بينما تم اختيار(80) مشرفاً و(200) معلماً موهوباً بالطريقة العشوائية. وقد اسفرت نتائج الدراسة عما يلي: تبين ان المتوسط الحسابي الموزون لتوافر المهارات القيادية لدى مديري ادارات والمراكز التعليمية لرعاية الموهوبين بلغ (3.74) بدرجة عالية وبانحراف معياري (0.79) حيث جاء بُعد توافر المهارات الفنية بالمرتبة الأولى (3.74) بدرجة عالية ثم تبعتها توافر مهارات الإدارية (3.68) بدرجة عالية ثم توافر المهارات الانسانية (3.66) بدرجة عالية، أبرز المهارات الفنية المتوافرة معرفة كفايات معلم الموهوبين، والإلمام بأساليب تعلم مهارات التفكير، والمعرفة بماهية الموهبة. والإلمام بدليل برامج رعاية الموهوبين، ومعرفة أساليب البحث العلمي، أبرز المهارات الانسانية " التمتع بالطلاقة في الحديث " واستخدام تعبيرات الوجه وحركات الجسم بطريقة تعزز تأثير الرسالة على الآخرين، والقدرة على إدراك ردود فعل الآخرين تجاه رسالتي إليهم، والاحتفاظ بالآراء عند مخالفتها للآخرين تجنبا للخلاف، والقدرة على فهم السلوك الإنساني، وربط الحوافز بالأداء مع الموازنة مابین حجم الحافز وحجم الأداء، أبرز المهارات الإدارية  المتوافرة هي: المرونة وتعديل الأسلوب لیتلاءم مع المواقف والظروف المختلفة، والاستفادة من الدراسات والبحوث وخبرات ذوي الاختصاص، والمقدرة على استشراف المستقبل والاستعداد له.
الكلمات المفتاحية: القيادة، المهارة، الموهبة.

عنوان المقالة [English]

Assessment of Leadership Skills Availability in Gifted Education Departments in the Kingdom of Saudi Arabia

المؤلف [English]

  • Hussain bin Ahmed Hussain Dabash
المستخلص [English]

This study aimed to determine the level of availability of technical, human, and administrative leadership skills among directors of gifted education departments in the Kingdom of Saudi Arabia. To achieve these objectives, a descriptive-analytical approach was employed, and a questionnaire was constructed. It was administered to a study population consisting of 84 directors, with 80 supervisors and 200 gifted teachers selected randomly. The study results revealed the following: the weighted mean score for the availability of leadership skills among directors of gifted education departments and centers was 3.74, indicating a high level, with a standard deviation of 0.79. Technical skills availability ranked highest at 3.74, followed by administrative skills at 3.68, and then human skills at 3.66, all indicating high levels. The prominent technical skills included knowledge of gifted teacher competencies, familiarity with methods of teaching thinking skills, knowledge of the nature of giftedness, familiarity with gifted education program evidence, and knowledge of research methods. Key human skills included fluency in speech, use of facial expressions and body language to enhance message impact on others, ability to perceive others' reactions to the messages, maintaining opinions when conflicting with others to avoid disputes, understanding human behavior, and linking incentives to performance while balancing the size of the incentive with the size of the performance. The available administrative skills included flexibility and adaptation of style to suit different situations and circumstances, utilization of studies, research, and expertise of specialists, and the ability to anticipate and prepare for the future.
Keywords: Leadership, Skill, Giftedness.