درجـــــــــة امتلاك معلمي المرحلة الثانوية بدولة الكويت لمهارات القرن الحادي والعشرين

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

دكتوراه في أصول التربية كلية التربية _ جامعة المنصورة

المستخلص

هدف البحث إلى الوقوف على درجة امتلاك معلمي المرحلة الثانوية بدولة الكويت لمهارات القرن الحادي والعشرين، وقد تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي، وعلى ضوء ذلك تم إعداد استبانة تضمنت (42) عبارة وُزعت على (3) محاور: مهارات التعلم والابتكار، مهارات تكنولوجيا المعلومات ووسائل الإعلام، ومهارات الحياة والمهنة. طبقت على عينة حجمها (420) معلما ومعلمة ، وكشفت النتائج عن أن تقدير المعلمين لامتلاكهم المهارات المتعلقة بالتعلم والابتكار والمهارات المتعلقة بتكنولوجيا المعلومات ووسائل الإعلام قد جاءت بدرجة متوسطة، بينما  جاءت تقديراتهم لامتلاك مهارات الحياة والمهنة بدرجة كبيرة. كما كشفت النتائج عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تقديرات العينة حول امتلاكهم لمهارات القرن الحادي والعشرين تبعا لمتغير النوع، في حين وجدت فروق تبعا لمتغير المؤهل العلمي لصالح الحاصلين على مؤهلات دراسات عليا، وكذلك وجدت فروق تبعا لمتغير عدد سنوات الخبرة لصالح المعلمين ممن لديهم سنوات خبرة (10 سنوات فأكثر).
الكلمات المفتاحية: مهارات القرن الحادي والعشرين، معلمي المرحلة الثانوية، دولة الكويت.
 

عنوان المقالة [English]

The degree to which secondary school teachers in Kuwait possess twenty-first century skills

المؤلف [English]

  • samera seif
المستخلص [English]

The research aimed to determine the degree to which secondary school teachers in the State of Kuwait possess twenty-first century skills. The descriptive analytical approach was used. In light of this, a questionnaire was prepared that included (42) statements distributed over (3) axes: learning and innovation skills, information technology skills, and methods. Media, life skills and career. It was applied to a sample size of (420) male and female teachers, and the results revealed that the teachers’ estimate of their possession of skills related to learning, innovation, and skills related to information technology and media came to a moderate degree, while their estimate of their possession of life and profession skills came to a high degree. The results also revealed that there were no statistically significant differences in the sample’s estimates of their possession of twenty-first century skills according to the gender variable, while differences were found according to the academic qualification variable in favor of those with postgraduate qualifications, and differences were also found according to the number of years of experience variable in favor of teachers who have Years of experience (10 years or more).