REQUIREMENTS FOR THE APPLICATION OF ELECTRONIC MANAGEMENT IN THE COLLEGE OF BASIC EDUCATION IN THE STATE OF KUWAIT FROM THE POINT OF VIEW OF FACULTY MEMBERS

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 Associate Professor, Department of Educational Foundations and Administration, College of Basic Education, State of Kuwait.

2 Assistant Professor, Department of Educational Foundations and Administration, College of Basic Education, State of Kuwait.

المستخلص

The study aimed to determine  the most important human, administrative, financial, technological, and legal requirements necessary for the implementation of Electronic -government in the College of Basic Education in the State of Kuwait and to rank them according to the college's needs from the perspective of faculty members. It also aimed to identify the differences between the responses of the study sample in identifying these requirements according to the variables (job title, department, gender, age).
To achieve the objectives of the study, the descriptive analytical method was used, by applying the study tool, which is a questionnaire, to a sample of (81) faculty members at the College of Basic Education in Kuwait.
 The study reached a number of results, the most important of which is that the study sample strongly agreed that the requirements necessary for the implementing of Electronic Management at the College of Basic Education are human requirements with an arithmetic average (4.74), legal requirements with an arithmetic average (4.72), technological requirements with an arithmetic average (4.69), administrative requirements with an arithmetic average (4.67), and then financial requirements with an arithmetic average (4.59).
The study resulted in a number of recommendations, the most important of which are: the senior Management of the College of Education should develop a comprehensive strategic plan that includes programs and activities with a specific timeline to build awareness of e-Management and digital transformation culture, and to spread this culture among all members of the college, including students, faculty members, trainers, and staff. These plans should be reviewed annually for development and updating based on the evaluation data of the implementation results. The College of Education should also establish partnerships with specialized global companies in digital devices and software to organize periodic exhibitions within the college for their digital products and sell these products at prices suitable for the college members, including students, faculty members, trainers, an

عنوان المقالة [English]

Requirements for the implementing of Electronic Management in the College of Basic Education in the State of Kuwait from the point of view of Faculty members

المؤلفون [English]

  • عروب احمد 1
  • هديل يوسف 1
  • نادية بدير 2
المستخلص [English]

 
هدفت الدراسة إلى تحديد أهم المتطلبات البشرية والإدارية والمالية والتكنولوجية والقانونية اللازمة لتطبيق الإدارة الالكترونية في كلية التربية الأساسية بدولة الكويت وترتيبها من حيث احتياج الكلية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس، والكشف عن الفروق بين استجابات عينة الدراسة في تحديد هذه المتطلبات وفقاً لمتغيرات (المسمى الوظيفي، القسم، الجنس، السن).
ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدم المنهج الوصفي التحليلي، بتطبيق أداة الدراسة وهي استبانة على عينة قوامها (81) عضو هيئة التدريس بكلية التربية الأساسية بالكويت.
وقد توصلت الدراسة إلى عدد من النتائج أهمها أن عينة الدراسة وافقوا بشدة على أن المتطلبات اللازمة لتطبيق الإدارة الالكترونية بكلية التربية الأساسية هي كالترتيب التالي حسب الأهمية وواقع الكلية: المتطلبات البشرية بمتوسط حسابي (4.74)، ثم المتطلبات القانونية بمتوسط حسابي (4.72)، ثم المتطلبات التكنولوجية بمتوسط حسابي (4.69)، والمتطلبات الإدارية بمتوسط حسابي (4.67)، وأخيرا المتطلبات المالية بمتوسط حسابي (4.59).
وخرجت الدراسة بعدد من التوصيات أهمها: قيام الإدارة العليا بكلية التربية بوضع خطة استراتيجية شاملة البرامج والفعاليات ومحددة التوقيت لبناء الوعي بثقافة الإدارة الالكترونية والتحول الرقمي ونشر هذه الثقافة بين جميع منتسبي الكلية من طلاب وأعضاء هيئة تدريس ومدربين وموظفين على أن يتم مراجعة هذه الخطط سنوياً لتطويرها وتحديثها وفق معطيات التقييم لنتائج تنفيذ هذه الخطط ، وتبني إدارة كلية التربية عقد شراكات مع الشركات العالمية المتخصصة في الأجهزة والبرامج الرقمية لإقامة معارض دورية داخل الكلية لمنتجاتها الرقمية وبيع هذه المنتجات بأسعار تتناسب مع منتسبي الكلية من طلاب وأعضاء هيئة تدريس ومدربين وموظفين.