الدور الاجتماعي والثقافي للمرأة السعودية في ظل رؤية 2030

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة دكتوراة، كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية، جامعة الملك سعود

2 كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية، جامعة الملك سعود

المستخلص

تناولت الدراسة الحالية دور المرأة السعودية في المجتمع العربي السعودي وثقافته، مع التركيز على رؤية المملكة 2030. تم استخدام منهج المسح الاجتماعي لاستطلاع آراء أعضاء هيئة التدريس في جامعة الملك سعود بالرياض، حيث بلغ عددهم (391) فردًا. تركزت المشكلة الرئيسة للدراسة على تحديد دور المرأة السعودية في هذا السياق، وتفرعت هذه المشكلة إلى تساؤلات فرعية، مثل دور المرأة في البعثات الإنسانية ومؤسسات المجتمع المدني والقطاع العسكري، وأيضًا دورها الثقافي في القيادة التعليمية والهيئات الثقافية والحفاظ على التراث الوطني. كما تناولت الدراسة التحديات التي تواجه المرأة السعودية في تعزيز دورها الاجتماعي والثقافي، واقترحت العديد من التوصيات لتعزيز دور المرأة، مثل زيادة مشاركتها في القطاع العسكري وتوفير فرص التدريب، وتعزيز دعمها في المجالات الثقافية والتعليمية، وتحسين صورتها في المناهج التعليمية، أظهرت النتائج أن (20.7%) من أفراد العينة يعملون في كلية التربية، و(34%) منهم محاضرون، و(48.1%) يعملون منذ عشر سنوات على الأقل، و(58.6%) منهم متزوجات ولديهن أطفال. أبدت العينة تأييدها الكبير لدور المرأة في رؤية المملكة 2030، سواء في القطاع العسكري أو القيادة التعليمية أو المشاركة في المجتمع المدني والهيئات الثقافية والحفاظ على التراث الوطني. بناءً على هذه النتائج، أوصت الدراسة بزيادة مشاركة المرأة في القطاع العسكري وتوفير الفرص التدريبية، وأيضًا دعمها في مجالات المجتمع المدني وتعزيز دورها الثقافي والاجتماعي. كما اقترحت تحسين صورة المرأة في المناهج التعليمية ودمج نماذج نسائية قيادية في التاريخ العربي السعودي في المناهج الدراسية. توصي الدراسة أيضًا بإجراء دراسات أخرى في الدور الثقافي للمرأة وتأثيرها في المجتمع السعودي، وكذلك تحليل تأثير القيادة التعليمية النسائية على جودة التعليم.
الكلمات المفتاحية: الدور الاجتماعي، الدور الثقافي، رؤية 2030.
 

عنوان المقالة [English]

The social and cultural role of Saudi women under the Vision 2030

المؤلفون [English]

  • Mashael aziz alshehri 1
  • Saleh Rumaih Al Rumaih 2
المستخلص [English]

The current study examines the role of Saudi women in Saudi society and culture, with a focus on Vision 2030. The social survey method was used to gather opinions from faculty members at King Saud University in Riyadh, with a total of 391 participants. The main problem addressed in the study was to identify the role of Saudi women in this context, and it branched out into sub-questions, such as the role of women in humanitarian missions, civil society institutions, and the military sector, as well as their cultural role in educational leadership, cultural organizations, and the preservation of national heritage. The study also addressed the challenges facing Saudi women in enhancing their social and cultural roles and proposed several recommendations to strengthen the role of women, such as increasing their participation in the military sector and providing training opportunities, enhancing support in cultural and educational fields, and improving their portrayal in educational curricula. The results showed that 20.7% of the sample worked in the College of Education, with 34% of them being lecturers. Furthermore, 48.1% had been working for at least ten years, and 58.6% were married with children. The sample expressed strong support for the role of women in Vision 2030, whether in the military sector, educational leadership, participation in civil society, cultural organizations, or the preservation of national heritage. Based on these results, the study recommended increasing women's participation in the military sector and providing training opportunities. It also suggested supporting women in civil society areas and enhancing their cultural and social roles. Additionally, improving the portrayal of women in educational curricula and incorporating examples of female leaders in Saudi history were recommended. The study also proposed conducting further research to delve into the cultural role of women and its impact on Saudi society, as well as analyzing the impact of female educational leadership on the quality of education.
Keywords: social role, cultural role, vision 2030