برنامج تدريبي مكثف قائم على منطلقات الثورة الصناعية الخامسة وتقنياتها لتطوير مهارات أعضاء هيئة التدريس الرقمية وتحسين اتجاهاتهم نحو تقنيات تلك الثورة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس الحاسب الآلي والتعليم الإلكتروني المشارك كلية التربية-جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى بناء برنامج تدريبي مكثّف حول تقنيات الثورة الصناعية الخامسة موجه لأعضاء هيئة التدريس بجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية في كلية التربية، وقياس فاعليته في تطوير مهاراتهم الرقمية التدريسية، وتحسين اتجاهاتهم نحو تلك التقنيات، واستخدم الباحث المنهج شبه التجريبي Quasi-experimental بتصميم المجموعة الواحدة بقياسين قبلي وبعدي، وقياس الفرق بينهما من خلال الاختبار التائي (One-Sample t-Test)، تكوّنت عينة الدراسة من (29) عضوًا وعضوة تدريس من كلية التربية بجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، وقام الباحث بتصميم أداتين مخصصتين لهذه الدراسة. الأولى لقياس اتجاه أعضاء هيئة التدريس نحو تقنيات الثورة الصناعية الخامسة، والثانية لقياس مهاراتهم التدريسية الرقمية. وبعد تنفيذ البرنامج التدريبي المكثّف، توصلت النتائج إلى وجود أثر ذي دلالة إحصائية للبرنامج على اتجاهاتهم نحو تقنيات الثورة الصناعية الخامسة، في حين توصلت النتائج إلى عدم وجود أثر ذي دلالة إحصائية للبرنامج التدريبي على مهارات أعضاء هيئة التدريس الرقمية، وفسَّر الباحث هذه النتيجة بأن الرغبة كانت موجودة (مسبقًا) لدى أعضاء هيئة التدريس من خلال المشاهدات اليومية لهذه التقنيات (بالرغم من عدم معرفتهم العميقة بها)، وبعد التعرّف عليها وكيفية توظيفها في أعمالهم التدريسية، تحسّن لديهم الاتجاه نحوها بشكل واضح وملحوظ (وذو دلالة إحصائية)، ولكونها تقنيات جديدة وغير مألوفة لديهم، فقد يحتاج الأمر مزيدًا من الوقت، كي يكونوا قادرين على توظيفها خلال أعمالهم التدريسية، لذا لم تكن النتائج ذات دلالة إحصائية بما يتعلق باستخداماتهم الرقمية. واختتم الباحث الدراسة بعدد من التوصيات التي كان أهمها: التركيز في برامج التطوير المهني على محتويات تدريبية متخصصة في توظيف تقنيات الثورة الصناعية الخامسة في المواقف التدريسية، والاستمرار في تقييم البنى التحتية التقنية في الجامعات، والتأكد من مواكبتها للتقنيات الحديثة، وإجراء دراسات مماثلة للتعرف على متغيرات أخرى في بيئة التعليم الجامعي غير المتغيرات التي تم استقصاؤها في هذه الدراسة.
الكلمات المفتاحية: الثورة الصناعية الخامسة. التعليم المصغّر. مهارات أعضاء هيئة التدريس الرقمية. اتجاهات أعضاء هيئة التدريس نحو تقنيات الثورة الصناعية الخامسة.
 

عنوان المقالة [English]

An intensive training program based on the principles of the Fifth Industrial Revolution and its technologies to develop faculty members’ digital skills and improve their attitudes towards the technologies of that revolution

المؤلف [English]

  • abdaziz abdrahaman
المستخلص [English]

This study aimed to build an intensive training program based on Fifth Industrial Revolution, directed to faculty members in the College of Education in Imam Mohammad ibn Saud Islamic University, to identify the effectiveness of this training program on developing faculty's digital teaching skills, and improving their attitudes towards these technologies. The researcher has used the Quasi-experimental approach, with One Group Pretest Posttest design. The study sample consisted of (29) faculty members from the College of Education at Imam Muhammad ibn Saud Islamic University. The researcher designed the two research instruments, the first instrument to measure faculty members’ attitudes towards the technologies of the Fifth Industrial Revolution, and the second instruments to measure their digital teaching skills, after implementing the intensive training program, the results showed that there was a statistically significant impact of the program on faculty's attitudes towards the technologies of the Fifth Industrial Revolution. On the other side, the results showed that there was no statistically significant impact of the training program on the digital skills of faculty members.
The researcher explained these results because the faculty members already have the desire to know about these technologies (despite their lack of in-depth knowledge of them), so their attitude towards them improved clearly (with statistical significance). One the other side, they are still unfamiliar with these technologies, so it may take more time for them to be able to employ them during their lessons.
The researcher concluded the study with a number of recommendations, such as focusing professional development programs on contents of technologies related to the Fifth Industrial Revolution, continuing to evaluate the technical infrastructure in universities, and finally conducting similar studies using different variables other than these variables have investigated in this study.
 
Keywords: The Fifth Industrial Revolution. Nano learning. Digital faculty skills. Faculty's attitudes towards the technologies of the Fifth Industrial Revolution