تصورات أعضاء هيئة التدريس في جامعة القصيم نحو العمل مع الطلاب ذوي الإعاقة وتقديم المواءمات التعليمية المناسبة لهم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ التربية الخاصة قسم التربية الخاصة، كلية التربية بجامعة القصيم

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى معرفةِ تصورات أعضاء هيئة التدريس في جامعة القصيم نحو العمل مع الطلاب ذوي الإعاقة والاستعداد لتقديم المواءمات التعليمية المناسبة لهم. وقام الباحث باستخدام الاستبانة لجمعِ البيانات، وتكونت عينة الدراسة من 305 عضو هيئة تدريس في الجامعة. وأظهرت النتائج ارتفاعَ تصورات أعضاء هيئة التدريس بجامعة القصيم نحو العمل مع الطلاب ذوي الإعاقة ، كما أظهرت النتائج استعداد أعضاء هيئة التدريس لمواءمات البيئة التعليمية المناسبة للطلاب ذوي الاعاقة. وتوصلت الدراسة الى وجود فروق دالة احصائيا في تصورات أعضاء هيئة التدريس في جامعة القصيم نحو العمل مع الطلاب ذوي الإعاقة وتقديم المواءمات التعليمية المناسبة لهم ترجع لاختلاف النوع والفرق لصالح الاناث. كما توصلت كذلك الى وجود فروق دالة احصائيا في تصورات أعضاء هيئة التدريس في جامعة القصيم نحو العمل مع الطلاب ذوي الإعاقة ترجع لسنوات الخبرة حيث كل ما زادت الخبرة قلت التصورات نحو العمل مع الطلاب ذوي الإعاقة. كما اكدت نتائج الدراسة وجود علاقة بين تصورات أعضاء هيئة التدريس نحو العمل مع الطلاب ذوي الإعاقة بجامعة القصيم واستعدادهم لمؤامة البيئة التعليمية لهم.
 
الكلمات المفتاحية:
التصورات، الإعاقة، أعضاء هيئة التَّدريس،  الدمج ، المواءمات التعليمية
 
 

عنوان المقالة [English]

Faculty members at Qassim University perceptions towards working with and accommodations for college students with disabilities

المؤلف [English]

  • Dr. Abdullah Ali Alrubaian
المستخلص [English]

This study aimed to identify Faculty members perceptions towards working with and accommodations for college students with disabilities at Qassim University. The researcher used a questionnaire to collect data. The study sample were of 305 faculty members from Qassim university. The results showed the high perceptions of faculty members at Qassim University towards working with students with disabilities, and the results showed the willingness of faculty members accommodations educational environment for students with disabilities. The study found that there were statistically significant differences in the perceptions of faculty members at Qassim University towards working with students with disabilities and accommodations for college students with disabilities due to gender differences and differences in favor of females. It also found that there are statistically significant differences in the perceptions of faculty members at Qassim University towards working with students with disabilities due to years of experience, where the more experience, the less perceptions towards working with students with disabilities. The results of the study also confirmed the existence of a relationship between the perceptions of faculty members towards working with students with disabilities at Qassim University and their willingness to adapt the educational environment for them.
 
Keywords
: Perceptions, Disability, Faculty, Inclusion, Accommodation